Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 82

3 september 2016 - Puente La Reina, Spanje

in de slaapzaal stonden de eersten al om 5 uur op. Om 6 uur was iedereen uit bed behalve ik dan. Het is een vreemd fenomeen vind ik. De grote meute met vooral veel Amerikanen en andere Engels sprekenden staan vroeg op om zo gauw mogelijk op hun eindbestemming te zijn, bang als ze zijn dat ze geen slaapplaats vinden. Vervolgens "rennen" ze naar het eindpunt en staan, al voor de Albergues open gaan, te wachten om binnen te kunnen. Als je ze dan 's avonds vraagt heb je dat beeld gezien of ben je in die kerk geweest is het antwoord steevast nee want daar hadden ze geen tijd en/of interesse voor.

Iedereen moet de Camino op zijn eigen manier doen natuurlijk. Ik heb ervoor gekozen om wat later op te staan, rustig te ontbijten en dan op mijn gemak de Camino te lopen. En het risico dat ik wat langer naar een slaapplaats moet zoeken maar voor lief te nemen. Het gevolg is wel dat ik al een paar dagen, grotendeels alleen door het prachtige Spaanse landschap loop. Vandaag was het 13 km klimmen naar de Alto del Perron en daarna 11 km dalen naar Puenta Reina. Het landschap was oogverblindend mooi en uitgestrekt. Zo ver als je kunt kijken een heuvellandschap dat je uitnodigt om steeds verder en verder te lopen. Ultreia!!

1. Maran:
    4 september 2016
    Heel goed pap. Lekker rustig aan. Laat ze maar rennen die amerikanen. Misschien kan je ze nog een poets bakken door in je beste spaans telefonisch een kamer te reserveren. Of doen ze daar niet meer aan in Spanje?
  2. Hein:
    4 september 2016
    Geniet er op je eigen manier van. Jij beleeft de camino in ieder geval. Straks kom je wel mensen tegen die hem ook zo beleven.
    Buen camino
  3. Rob:
    4 september 2016
    Een leuk contrast, zijn er meer gelijk denkende of is het een eenzaam bestaan om echte pelgrim zijn?
  4. Sarah:
    4 september 2016
    Leuke tocht en inderdaad men stapt te vroeg uit bed om een slssplek te kunnen bemachtigen bij de volgende bestemming. Net aasgieren:-)) ipv genieten. Ik heb de Santiago ook gelopen en dit relax opmijn dooue gemak. Succes en geniet.
  5. Sarah:
    4 september 2016
    Sorry v d typefouten bij mijn bovenstaande bericht.
  6. Vonne:
    4 september 2016
    Ik volg je nog steeds en geniet zo van je verhalen... Laat al die mensen rennen, en geniet zeker van je omgeving, geen slaapplaats?? Dan je tentje bij mensen in de tuin!!! Je bent al ver...
  7. Tonny van der Heijden:
    4 september 2016
    Niet helemaal mee eens...
    Wij hebben de Camino in 2011 gelopen en stonden inderdaad ook zo vroeg op. Dit was echter niet om zo snel mogelijk naar de volgende plaats te komen maar enkel om de grootste hitte van de middag te kunnen ontwijken. Wij hebben zeer zeker genoten van alle prachtige landschappen, kerkjes en bezienswaardigheden en namen daar alle tijd voor. Wij liepen ook alleen omdat we altijd als een van de eersten weg waren... Ieder zijn eigen manier... Ultreia!
  8. Piet Rosenhart:
    Dag Peter,
    Heel verstandig dat je je niet laat opjutten door al die paniekzaaiers(sters). Wel vervelend dat je dan al zo vroeg wakker bent. Ik heb daarom ook veel in hostals geslapen. Waar al die mensen bang voor zijn, snap ik niet want overal zijn genoeg albergues om een slaapplek te vinden. Vooral in de kleinere plaatsen.
    Buen Camino.
  9. Henk renting:
    4 september 2016
    ik sluit me aan bij de voorgaande commentaren, peer, laat je inderdaad niet opjutten, rustig op jouw manier en jouw tempo, tot nu toe merk ik aan je verslagen dat je meer dan geniet van al het schoons wat je ziet en al het moois(spiritueel) wat je onderweg ontmoet.
    is ook te zien aan al je foto's met een eigen oog voor detail.
    het einde komt in zicht....
  10. Okkie:
    4 september 2016
    Geen stress, dat lijkt me juist heel prettig om te mogen ervaren tijdens zo'n tocht. En inderdaad, iedereen loopt de tocht op zijn of haar eigen wijze. Mooi dat je je niet laat opjagen door de meute.

Ik kijk er echter van op dat zoveel Amerikanen de tocht lopen. Nooit over nagedacht dat ook aan de andere kant van de wereld zoveel mensen hierin geïnteresseerd zouden zijn, speciaal!

Nog even volhouden en blijf lekker 'in stilte' lopen.
    Succes maar weer!
  11. Nick Van Engelen:
    5 september 2016
    Zoals jij het doet Peter dat is de Camino spirit , loslaten het komt allemaal goed .
    Complimenten ga zo door Buen Camino !!