Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 106

27 september 2016 - Portomarin, Spanje

Sarria is een redelijk grote plaats en het ligt net iets meer dan 100 km van Santiago de Compostela. Veel Spanjaarden, maar ook andere nationaliteiten verkiezen Sarria als startplaats. Want met de laatste honderd kilometer verdien je ook je Compostela. Je moet dan wel iedere loopdag minimaal 2 stempels in je Pelgrimspaspoort hebben.

Het gevolg is dat het nog drukker is op de Camino. Het eerste stuk na Sarria dacht ik nog dat het wel meeviel. Maar na een km of 15 was het opeens druk. Je kon bij wijze van spreken over de hoofden van de pelgrims lopen. En er is een ware jacht op stempels op gang gekomen. In iedere herberg staan Japanners, Chinezen, Koreanen, Amerikanen, Spanjaarden etc. met hun pelgrimspaspoort te wapperen om een stempel te krijgen.

Ik zie het allemaal wat weemoedig aan. Na 2450 km kan ik me er niet druk over maken. Maar voor mijn gevoel is dit de echte Camino niet meer.

1. Mien van der Mijl:
    28 september 2016
    Das toch een beetje jammer Peter. Had jou graag de laatste 100 km op een andere manier gegund. Maar ik vind het echt super dat je dit hebt bereikt. Nog even, het einde is in zicht. Geweldige prestatie. Ga straks wel het verslag iedere dag missen.
  2. Gerry:
    28 september 2016
    Ik sluit me helemaal aan bij Mien.
    Jammer dat het zo voelt voor je maar ik begrijp het wel. Het is nu eenmaal zo denk je maar. Maar je hebt het toch maar allemaal gedaan! En we kunnen ons verhaaltje voor het slapen gaan eigenlijk niet meer missen!
  3. Maran:
    28 september 2016
    Voor de nep-pelgrims ben jij misschien wel een leuke extra attractie.
  4. Jolanda Moorman:
    28 september 2016
    Je laatste zin lag al op m'n lippen na het gevoel dat je beschrijft.. de unieke ervaring zit 'm dus weer in de 'weg er naar toe' en die is zoeter dan de beloning. Jouw echte triomf kan niet meer worden afgezwakt.
  5. Jaap Middeldorp:
    Hola Peter,

dit was te verwachten en dat is heel jammer!
    Maak er het beste van en plak er eventueel de camino naar Finisterre aan vast.

Buen Camino, Jaap MDD
  6. Okkie:
    28 september 2016
    Misschien gewoon terugkeren op je schreden en dan de route andersom nog een keertje afleggen? Ja, we grinneken er wel een beetje om maar voor jou moet dit inderdaad een anticlimax zijn. Niet leuk. Ook heel jammer want nu heb je waarschijnlijk het gevoel dat je in de Efteling bent beland. Daar heb je nu dat hele stuk voor gelopen!

Hopelijk geen worsttentjes en ijscokarretjes te zien die ongevraagd het laatste stukje willen opleuken en ondertussen de pelgrims alle resterende eurootjes uit hun zak kloppen.

Ik sluit me helemaal aan bij Jolanda. Mooier kan ik het niet verwoorden.....
    Nog even volhouden!
  7. Henriëtte van Schaffelaar:
    28 september 2016
    Hoi Peter, natuurlijk is het jammer, maar die 2450 schitterende km's pakken ze je niet meer af. Laat je niet afleiden en blijf genieten van de wijn, koffie, kerken en mooie omgeving met schitterende ontmoetingen. Top!!!