Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 107

28 september 2016 - Melide, Spanje

De drukte hier brengt ook met zich mee dat je onderweg allerlei wonderlijke figuren tegenkomt. Het zijn oppervlakkige ontmoetingen maar wel grappig. Om er een paar te noemen. Ik heb vandaag drie mannen ontmoet die met een ezel liepen. Alle drie met baard en haveloos gekleed, eentje met ontbloot bovenlijf. Wat ze gemeen hadden was dat ze tegen de richting in liepen. De logica ontbreekt me. In ieder geval "ontmoeten" ze zo heel veel pelgrims.

Er is ook een man die leeft op de Camino Frances. Hij loopt het hele jaar op en neer en slaapt buiten. Ik had al een paar dagen van zijn bestaan gehoord en vandaag had ik het genoegen hem te ontmoeten.

Helaas zijn er ook "pelgrims" die hun lege cola blikken en andere rotzooi gewoon langs  de Camino gooien. Vandaag liep ik achter een Oostenrijkse oude man die alle rotzooi opraapte tot hij niet meer kon dragen. Bij de eerste vuilnisbak liet hij alles achter en begon weer opnieuw met oprapen. Een mooi stil protest.

Vandaag 41 km gelopen tot Melide, een hele aangename route met veel kleine heuvels.

1. Maran:
    28 september 2016
    De oude man is wel een held!
  2. Henk en Ria:
    28 september 2016
    Hallo Peter, wij zijn juist "klaar" met de camino del Norte en liepen de laatste twee dagen over de Frances. Wij begrijpen jouw gevoel over de drukte heel goed. Wij wensen je nog mooie dagen en een mooie aankomst in Santiago! Buen camino van Henk en Ria
  3. Gerry:
    28 september 2016
    Wel grappig hoe je dat zo vertelt van die drie mannen, moest er wel van lachen een zag het helemaal voor me.
    En 41 km. Gelopen, ppfff
  4. Okkie:
    29 september 2016
    Ha fijn, weer wat ontmoetingen!
    Vluchtige ontmoetingen zijn ook ontmoetingen; met of zonder ezel, ernaast of er boven op. Maakt niet zoveel uit. Feit is wel dat je je op een heerlijke manier blijft verbazen over het gedrag van allerlei mensen.

De gedeeltelijk geklede heer met zijn twee kompanen en viervoeter kwamen toch niet toevallig zeer teleurgesteld terug uit IS-gebied? Dat zou al heel veel verklaren; ook waarom ze naar het noorden liepen....

De mijnheer die zich dag en nacht, jaar in jaar uit, op de pelgrimsroute bevindt is waarschijnlijk in feite een 'normale' dakloze die zijn troosteloos bestaan nu net dat tintje extra heeft gegeven om het voor hem aantrekkelijk te houden.

Ik kan me voorstellen dat deze manier van dakloos zijn toch 100 keer gezelliger is dan in volstrekte eenzaamheid onder bruggen en in stations te moeten verblijven.
    En: pelgrims zijn vrijgevige mensen!

Peter, geniet nog even en loop ze vandaag!