Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 108

29 september 2016 - O Pedrouzo, Spanje

Gisteren heb ik in een slaapzaaltje met 4 personen geslapen, dus vanochtend vroeg op. Er is altijd wel iemand die vroeg wil vertrekken en de rest wakker maakt met zijn of haar gestommel.  Alleen Jens, een Duitse jongen,  bleef liggen. Ach arm, hij was in León gestart en had nu onder allebei zijn voeten pijnlijke blaren. Hij wilde vandaag maar een klein stukje lopen.

Op de Camino is het al zo druk en dan zijn er ook nog fietsers die per sé over de soms stenige en steile (voet)paden willen fietsen. Dit wekt nogal wat ergernis op bij de lopende pelgrims. Vooral bergafwaarts gaan de fietsers veel harder en vaak hoor je ze pas op het laatste moment. Dan schreeuwen ze hard dat je opzij moet. En even later blokkeren ze het pad met hun fiets omdat ze een foto willen nemen.

Vandaag zag ik een drietal bijzondere fietsers dat respect verdient. Een gehandicapte man die de trappers aan het stuur met zijn armen ronddraaide, een man ervoor en een vrouw erachter. Bij steile heuvels had de gehandicapte man niet genoeg kracht in zijn armen om omhoog te komen. Dan gebeurde steeds het volgende. De voorste fietser reed zo hard als hij kon de heuvel op en liet zijn fiets op de top liggen. Vervolgens rende hij terug naar beneden om de gehandicapte man omhoog te duwen. Top!!!

1. Marcel:
    30 september 2016
    "Het lijkt hier wel op Limburg". Een beetje heimwee ?? Succes Peer, nog een klein stukje en je bent er. Respect.
  2. Jaap Middeldorp:
    De laatste 18 km's naar SdC komen er aan! Buenvenido en Santiago.
  3. Okkie:
    30 september 2016
    Alles is aan tijd overhevig.
    Ook bedevaarten. Of men nu te voet, per fiets, op een ezel of per camper c.q. bus de tocht aflegt maakt uiteindelijk helemaal niets uit. Dat er dan blijkbaar opnieuw allerlei rangordes ontstaan plus de daaraan verbonden irritatie over en weer is gewoon een weerspiegeling van ons dagelijks leven.

Niks meer en niks minder.

De pelgrim te voet is de meest 'echte' pelgrim. Alles wat gemotoriseerd vervoerd wordt of zichzelf vervoerd hangt aan de andere kant van de weegschaal. Fietsers zullen zich ergens in het midden spectrum bevinden. Vaak irritant voor lopers en vaak irritant voor gemotoriseerd verkeer.

Wij en zij. Telkens opnieuw.
    Laat toch gaan, probeer je niet al te veel te ergeren. Het zou jammer zijn als je de laatste kilometers een beetje grommend en chagerijnig verslaat. Geniet van het feit dat jij in staat bent geweest om die ongelofelijke afstand zonder echte lichamelijke ongemakken lopend af te leggen. Geniet van de natuur en de aardige mensen om je heen.

Nog even en dan is het gedaan. Je zult het gaan missen...
  4. Henk renting:
    30 september 2016
    Oke Peer, jammer dat de laatste paar dagen lichtelijk overschaduwd worden door de "andere"pelgrims maar ik zou me daar maar niet te veel van aantrekken, de echte pelgrim heeft zich meer dan onderscheiden en je ongelooflijke voetreis heeft in ieder geval bij mij een onvergetelijke indruk nagelaten d.m.v. je prachtige reisverslagen en foto's. nog een paar kilometer en er is een einde gekomen aan je mooie "beproeving" en helaas ook voor je volgers.
    maar goed nog heel even en het is volbracht.......
    het tennisclubje is inmiddels ook in afwachting van je terugkeer en de aanvullende verhalen, we zijn benieuwd Peer, nog een paar stappen en de eeuwige roem is yours....!