Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 81

2 september 2016 - Pamplona, Spanje

Vandaag stond er 22 km op het programma naar Pamplona. Nadat ik samen met Serge ontbeten had kwam ik hem na 5 km weer tegen in Larrasoana, net zo als ik wanhopig op zoek naar koffie. Helaas was er in het hele dorp geen café te bekennen. Er stonden wel een paar koffieautomaten maar daar trokken we onze neus voor op.

In het volgende dorp hadden we meer geluk. Echter het was al 11:30 geweest en dan is het voor Serge tijd voor iets anders, een groot glas bier van één liter. Hij was niet van plan nog veel verder te lopen. Ik moest nog 12 km en heb het bij koffie gehouden.

De oude ommuurde binnenstad van Pamplona is heel mooi en sfeervol. Ik heb een plek in de Albergue tegenover de kathedraal. Hij ligt op een prachtlokatie maar is erg steriel. Anne en Marie-Claire zijn er ook. Ze waren in shock want ze dachten een tweepersoonskamer te hebben maar liggen in een stapelbed in dezelfde 10-persoons slaapzaal als ik.

We zijn met zijn drieën gaan eten in de prachtige art deco Brasserie Iruna waar Hemmingway vroeger veel kwam en hebben er ontzettend om gelachen dat we met drie zestigers in stapelbedjes op een grote slaapzaal liggen.

1. Mien van der Mijl:
    3 september 2016
    Peter,iedere dag geniet ik van jouw reisverhaal. Geweldig. Je bent echt een bevoorrecht mens om zoiets mee te maken. Maar het is wel een stevige klus. Leuke foto's samen met Maran. Tijdens onze samenwerking was ze nog een kleine meid. Blijf je met veel plezier volgen. Vriendelijke groet, mien van der Mijl
  2. Walter van Hulst:
  3. Okkie:
    3 september 2016
    Mmmmmm, de dames waren 'in shock' toen ze zagen in wat voor bedjes ze mochten overnachten.

Ik ben heel blij dat ik jou, een intelligente man die op hoogstaand niveau in het Frans kan converseren, nu iets kan bijbrengen wat je nooit meer mag vergeten.

De ongelukkigen in Pamplona, waar Walter op doelde, zouden 'in shock' geweest kunnen zijn nadat ze aangevallen waren. Hun bloeddruk kan door bloedverlies zo laag worden dat de vitale organen te weinig bloed en zuurstof toegediend krijgen. Hier kun je hartstikke dood aan gaan.

Jammer genoeg gebruiken journalisten en nieuwslezers (en jij) het 'in shock zijn' vaak om aan te geven dat iemand slechts gruwelijk geschrokken is. 'In schok' bestaat echter niet.

Pfff, blij dat ik mijn ergernis over het misbruik van dit woord nu eens kon uiten. Ik wens je weer een hele fijne loopdag toe!
  4. Henk renting:
    3 september 2016
    peer soms ben ik "in shock" van alle commentaren terwijl ik telkens weer geniet van je prachtige dagverslagen in fantastische bewoordingen, mij zul je niet horen klagen.
    blijf ze sturen, wat een avontuur,hou vol en ik ben nu al weer in stille afwachting van de rest van je reis.