Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 80

1 september 2016 - Zubiri, Spanje

Anne en Marie-Claire zijn vroege vogels en het is 2 uur rijden naar Roncevaux. Kortom ik moest om 5 uur opstaan wat voor mij heftig was. Dat werd weer goedgemaakt door de rit met de Audi Q5 met Cecelia Bartoli door de Boose stereo-installatie. In Roncevaux hebben we een Spaans ontbijt genuttigd met koffie en gateau Basque.

Anne en Marie-Claire vertrokken om 8 uur in een file van pelgrims. Ik ben nog een tijdje blijven hangen omdat ik nog de Mjam Mjam Do Do reisgids wilde kopen. Het winkeltje ging pas om 10 uur open met de mededeling dat de reisgids uitverkocht was. Gelukkig heeft ieder nadeel zijn voordeel en tegen de tijd dat ik kon vertrekken waren alle andere pelgrims al lang weg. In volstrekte rust heb ik de prachtige etappe naar Zubiri gelopen.

Ik had hetzelfde pension als mijn maatjes gereserveerd en de gastvrouw stond al op me te wachten op de brug waarover je Zubiri binnenkomt. Ze had de instructie van Marie-Claire, die vloeiend Spaans spreekt, dat ze een lange man moest opvangen. Ik was zeer verbaasd dat ze me met mijn naam aansprak terwijl ik zoekend het dorp in kwam lopen. Er was nog een andere Fransman in het pension, Serge, waarmee we gezellig gedineerd hebben.

1. Okkie:
    2 september 2016
    Fijn dat je ons zoveel gedetailleerde info meegeeft over allerlei zaken die je tijdens deze heftige dagen op je pad tegenkomt!

Voor alle lezers die de route ooit al eens gelopen hebben is het uiteraard ontzettend geweldig om door jouw beschrijvingen weer terug te kunnen graven in hun herinneringen. Voor al diegenen die enkel vanuit de luie zetel meegenieten is het een spannend avontuur dat zeer beeldend door jou wordt verwoord. Heerlijk. Ik behoor tot de laatste categorie.

Echter; die 'dikke Audi Q5' hadden we gisteren al eens toegediend gekregen maar nu komt ook nog als kers op de taart de vermelding dat de schitterende muziek (twitterende cherubijntjes toch?) uit een 'Boose stereoinstallatie' kwam. Dat is nog niet alles maar de uitvoerende dame is ook nog een mezzo sopraan van Italiaanse afkomst.

Die laatste informatie heb ik moeten opzoeken want natuurlijk is het merk en type van het vervoermiddel alsmede de naam van de speakers met hun fantastische surroundgeluid véél meer de moeite van het vermelden waard dan enige informatie over de uitvoerende dame.

Voor jouw info: de dame treedt trouwens op in A'dam op
    15-11-16 en 15-02-2017.

Succes.