Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 79

1 september 2016 - Roncesvalles, Spanje

Mijn pelgrimmaatjes Anne en Marie-Claire hebben twee dagen rust in het vakantiehuis van Anne in Saint-Jean-de-Luz. Ze hadden mij uitgenodigd om mee te komen. Ik was gevleid door de uitnodiging, maar liep één dag op ze achter. "Geen probleem, we halen je wel op in Roncevaux. Dan kun je één dag blijven en we brengen Maran en Willemien terug naar Saint-Jean-Pied-de-Port."

En zo geschiedde: in een dikke Audi Q5 werden we opgehaald. Maran en Willemien vervolgden hun vakantie met zijn tweeën en de pelgrim nam een dag rust om zich voor te bereiden op het Spaanse avontuur.

Jean-Francois, de man van Ann, is al 7 jaar met pensioen en is toen direct geschiedenis en theologie gaan studeren. Hij is zeer belezen en heel intelligent. De tafelgesprekken waren op hoog niveau en ik moest tot het uiterste gaan met mijn Franse taal om een beetje mee te kunnen komen.

Gelukkig hebben we ook dingen gedaan waarbij ik me kon ontspannen zoals over de boulevard van Jean-Pied-de-Luz paraderen. Jean-Pied-de-Luz is een prachtige Baskische badplaats waar ik zo'n 40 jaar geleden met mijn vrienden Mattie Vandenberg en Peter Cuijvers op vakantie was. Ik heb het restaurant terug gevonden waar ik toen voor de eerste keer Poulet Baskuaise gegeten heb.

1. Dick de Willigen:
    1 september 2016
    Chapeau Peter, je hebt inmiddels heel Frankrijk doorlopen/ doorgelopen: ik vind het heel leuk om je dagelijkse beslommeringen te lezen over je mooie belevenissen
  2. Dick de Willigen:
    1 september 2016
    Chapeau Peter,je hebt inmiddels heel Frankrijk doorlopen/ doorgelopen: ik vind het heel leuk om te lezen over je dagelijkse beslommmeringen en je mooie belevenissen
  3. Dick de Willigen:
    1 september 2016
    ik dacht dat de 1e reactie niet was geplaatst,heb ik het nog maar een keer gedaan.
    groetjes
  4. Mattie:
    1 september 2016
    40 jaar geleden. Dat waren nog eens tijden he :)
    Maar dat je het restaurant hebt teruggevonden vind ik wel knap. Ik kan me de plaatsnaam nog herinneren, maar of ik het restaurant nog herkend zou hebben....
    Heb je er geen foto van gemaakt?
  5. Geert van Tilburg:
    Ha Peter,
    Prachtig dat je samen Maran en Willemien de Pyreneeen bent overgetrokken.
    Mooie rustdag gewenst en doe de Franse dames de hartelijke groeten.
    De dynamiek zal nu wel gaan toenemen .
    Succes en plezier in het krioel van de pelgrims.
    Groet
    Geert
    Groet Geert (wannabe pilgrim)
  6. Okkie:
    1 september 2016
    Wat moet jij toch een gelukkig mens zijn!

Ineens je twee Nederlandse cherubijntjes op dezelfde dag te kunnen omruilen voor je twee twinkelende Franse cherubijntjes. Er wordt nog een rustdag extra aangeleverd, vervoer, bed, een maaltijd vergezeld van zeer zeker een goede wijn, gesprekken op jouw niveau en daarnaast mocht je ook nog lekker op een boulevard flaneren. Wat heeft een pelgrim nog meer te wensen?

Vandaag rolt er geen klacht van je lippen, dat zou ook werkelijk te zot zijn. Maar neem het er even lekker van want je moet nog een stuk, je bent er nog niet, hoewel de horizon al in de verte wel begint te dagen.....

Ik wens jou weer een goede veilige tocht en je twee Nederlandse cherubijntjes een heel aangenaam vervolg van hun vakantie.
  7. Walter van Hulst:
    1 september 2016
    Bienvenida en España. Een jaar of veertig geleden ben ik nog eens naar Spanje gelift... :-) Maar om er in 80 dagen naartoe te lopen, da's weer wat anders!