Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 78

31 augustus 2016 - Roncesvalles, Spanje

Na de succesvolle eerste etappe durfden Maran en Willemien het aan om er nog één mee te lopen, Van Saint Jean naar Roncevaux. Dit is de meest gevreesde etappe. Veel pelgrims komen hier in de problemen. Het is 21 km constant stijgen en daarna nog 6 km constant dalen. Dapper dat ze het aandurfden.

We vertrokken om 7:30 uur, nog in het schemerdonker. Voor mij was het ook een aparte gewaarwording om met honderden andere pelgrims in een langgerekte file te lopen. Er vertrekken momenteel gemiddeld 300 pelgrims per dag uit Saint Jean. Bij het eerste koffiepunt na 7 km, zaten we midden in een grote groep Chinezen.

Hoe hoger we kwamen hoe slechter het weer werd. Op een gegeven moment liepen we in de wolken en er stond een ijskoude, harde wind. Soms brak de zon even door en dan had je de prachtigste uitzichten. Gehuld in jassen en capuchons kwamen we eindelijk op de top. Aan de andere kant van de pas was het weer een stuk aangenamer. Door een prachtig bos daalden we af naar Roncevalles en al gauw zagen we in de verte haar enorme kerk liggen

In Roncevalles was het een drukte van jewelste want het is in verre omgeving de enige overnachtingsmogelijkheid. Er is een gite waar voor driehonderd pelgrims een slaapplaats is. Maar wij gingen eerst een biertje drinken op de fenomenale prestatie van Maran en Willemien, .....Chapeau!!

1. Mattie:
    31 augustus 2016
    Het ziet er idd maar guur en koud uit.
    En je mag het gerust een topprestatie noemen ja, 26 km de berg op en nog eens 6 naar beneden. Met bepakking!
    Maar vooral proficiat met het behalen van weer een volgende mijlpaal: je bent in Spanje!

Wat ik me wel begin af te vragen is hoe je hier straks van af gaat kicken. Lijkt me moeilijk om na zo'n prachtavontuur thuis weer je rust en je draai te vinden.
  2. Okkie:
    31 augustus 2016
    Fantastisch, de vleugels hebben het gehouden! Wat een top meiden zijn het toch, trots! Ook natuurlijk een dikke proficiat voor papa Peter; ook jij hebt het toch maar weer geflikt!

Wat een drukte! Wel apart dat je nu met de handen op elkaars schouder verder kunt stappen. Gedaan met de privacy en gedaan met het overnachten in je uppie in een klooster om bedden mee te mogen versjouwen. Nu begint het duw- en trekwerk.

Er circuleren een aantal filmpjes op YouTube die laten zien hoe bezopen idioot mensen zich kunnen gedragen om zich van een plekje aan het een zwembad te verzekeren. Ik hoop (of bid?) in jullie geval dat allen zich als waardige pelgrims in alle stilte naar hun volgende rustplaats mogen gaan begeven.

Veel succes maar weer morgen -alleen of met z'n drieën-!
  3. Henk renting:
    31 augustus 2016
    geweldig peer, dat je dit mag delen en beleven met dit gezelschap, en ja je bent in spanje....!dwars door belgie en frankrijk... het idee dat je nu met zovelen bent lijkt me iets minder leuk althans vanuit spiritueel oogpunt, anderzijds heb je natuurlijk weer meer aanspraak en nog meer verschillende nationaliteiten, culturen en reisverhalen om op te doen. het zal er niet slechter op worden. ben benieuwd naar de nog komende dagverslagen ik blijf ze volgen met enorm veel plezier en nieuwsgierigheid.
    groetjes..
  4. Ger Lenssen:
    Hoi Peter,
    Prachtig al je verhalen. Ik krijg er heimwee van. Nu het hoofdstuk Frankrijk afgesloten is, wacht voor jou het Spaanse avontuur. Je zult merken dat de rust verdwenen is. Rust waarvan je genoten hebt tijdens je tocht door Frankrijk, tenminste dat maakte ik op uit al je verhalen die ik heb gelezen. Maar ongetwijfeld zal jij met de drukte in Spanje op de Camino ook wel raad weten. Heel veel succes "ongerwaeg", geniet er van en een Buen Camino.

Groetjes,
    Ger Lenssen.
  5. Henk Lenders:
    1 september 2016
    Hoi pelgrim, ik volg je blog bijna elke dag en vanaf saint jean pied de port is het dezelfde route die Karin en ik in 2014 gefietst hebben. Leuke verhalen en vanaf nu plaatsen van herkenning die onze gedachten weer terug in de tijd laten gaan. Leuk, je zult ook merken dat er gigantisch velen onderweg zijn. Zorg dat je op plekken overnacht waar niet de commercie de drijfveer is. Geniet er van en keep on going.