Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 58 en 59

11 augustus 2016 - Périgueux, Frankrijk

Gisteren en vandaag stonden in het teken van de SNCF, de Franse Spoorwegen. We zijn samen teruggegaan naar Saint-Amand-Montrond, waar Monique haar auto achtergelaten had. Over het Jacobspad is dat zo'n 360 km. Het Franse spoorwegnet is ideaal als je naar Parijs moet omdat alle spoorlijnen daar naar toe gaan. Maar o wé als  je, net als wij, een andere kant op wilt. Dan moet je eerst een heel eind richting Parijs en dan weer terug om jouw doel te bereiken.

Ook interessant is de verplichting om een stoel te reserveren in Intercity Treinen. Ik kreeg van de kaartautomaat de melding dat er voor één van ons geen plaats gereserveerd was. De automaat gaf wel gewoon de kaartjes en incasseerde het geld. In de bewuste Intercity leek er niets aan de hand. Naast onze gereserveerde stoel was er nog één plaats vrij. Mooi dus. Maar niet lang. Bij het eerstvolgende station stapte er iemand in die mijn plaats opeiste. Ik ben toen maar gaan shoppen naar vrije plaatsen. Al vrij snel vond ik er één. Weliswaar naast een dreinend kind, maar dat was beter dan anderhalf uur staan.

Afin na 7 uur reizen, twee keer overstappen en 120€ armer waren we in Saint-Amand-Montrond. Gelukkig stond de auto er nog geheel intact. Vanochtend heeft Monique me in Vierzon afgezet. Dat lag op haar route en vandaar kon ik gemakkelijker met de trein terug naar Perigueux, waar ik nu dus weer ben om morgen mijn Camino alleen voort te zetten.

1. Maran:
    11 augustus 2016
    Ochjee wat een ellende. Volgende keer liften?
  2. Gerry:
    11 augustus 2016
    Jeetje... Wat een gedoe met die trein! Wel fijn voor Monique dat je met haar mee reisde. Je zult haar wel missen. Weer alleen verder.... Sterkte!
  3. Paul en Rudy:
    12 augustus 2016
    Wat n luxe hebben wij in Nederland....
    Alleen verder succes.
    Zet hem op en groeten ook van jou oud collega Ad.
  4. Marcel:
    12 augustus 2016
    Wat galant om Monique te begeleiden :)
    Succes verder.
  5. Marlies:
    12 augustus 2016
    Nou Peter...weer alleen verder..We zijn benieuwd naar de ervaring van Monique, als je naar de foto"s kijkt is het goed bevallen! toi toi fijne tocht!
  6. Pierre en Gerda:
    Hoi Peter,
    Wie verre reizen doet, kan veel verhalen. En dit is zeker voor jou van toepassing.
    Ik vind het geweldig zo als je bezig bent.
    Ook zoals jij het verwoordt en laat zien, met foto's, die ook heel mooi zijn.
    Verder veel sterkte en veel succes!

Pierre en Gerda
  7. Henk renting:
    12 augustus 2016
    weer alleen verder, dat zal weer even wennen zijn. gedoe met treinen het lijkt NS wel.... maar ja de franse slag he ? vandaar dat die pelgrims alles te voet deden.
    al meer dan over de helft, ben benieuwd naar de rest van je belevingen en verhalen, houd vol peer !
    groetjes
  8. Okkie:
    15 augustus 2016
    Monique veilig naar huis en jij in je uppie (nou ja) verder. Zal wel weer even wennen zijn. Hoef je je alleen maar te richten op die lange vent in zijn mooie nieuwe wandelschoenen.

Wat zul jij happy zijn dat je weer kunt gaan lopen en dat je niet afhankelijk bent van kaartjesautomaten, spoorboekjes en ijzeren
    jongens die slechts gericht zijn op de Eiffeltoren.

Welkom back en fijne tocht verder!