Peter' Camino naar Santiago de Compostela, dag 60

12 augustus 2016 - Douville, Frankrijk

Toen ik gisteren rond de middag weer terug was in Perigueux heb ik op mijn gemak de oude binnenstad bekeken. Mooi maar erg toeristisch. Ik heb overnacht in dezelfde pelgrimsgite als twee dagen geleden. Ik had een Engelse kamergenoot. Andrew, een jonge vent van 25. Hij was ongelooflijk slecht voorbereid maar was wel heel aardig. Hij was twee dagen geleden begonnen met lopen in Chateauroux. Hij had geen kaart en is toen maar langs de Route Nationale gaan lopen, twee dagen van 30 km, en dat is geen pretje.

Andrew had wel een tentje bij zich maar geen slaapzak. 'S Nachts koelt het hier af tot 12 graden, met als gevolg dat hij maar één uur geslapen had. Hij ging nu op zoek naar een slaapzak. Ik ben benieuwd hoe het verder met hem gaat. Hij spreekt ook geen woord Frans.

Na twee dagen treinen was het heerlijk om weer te lopen. Je raakt er verslaafd aan. Meestal is de route uit een grote stad niet mooi en moeilijk te vinden. Périgueux is hierop een grote uitzondering. Een prachtige route met verrassende historische gebouwen.  Na 10 km kwam ik Christian tegen. Hij was gisteren ook in de gite maar ik had hem nauwelijks gesproken. We hebben samen een kleine 20 km gelopen. Hij bleek een topfitte 66 jarige Fransman. Ik had moeite om hem bij te houden. ( Net als ik met tennissen moeite heb om de 68 jarige Henk Renting bij te houden). We hadden opvallend veel gespreksstof over gemeenschappelijke onderwerpen zoals een carrière in de ICT, tweede huwelijken, Afrika waar we allebei geweest zijn ( hij veel langer dan ik). De tijd vloog en dat was maar goed ook want het was een pittige etappe. Uiteindelijk hebben we afscheid genomen. Christian slaapt bij een Chambre D'Hote en ik op een camping. Verschil moet er zijn.

1. Piet Rosenhart:
    12 augustus 2016
    Dag Peter,
    Ik zie dat je na Perigueux een iets andere route loopt dan ik heb gedaan. Ik liep toen in 2007 en 2013 via St. Astier, Douzillac, Mussidan en Port St. Foy.
    Hebben ze de route onlangs veranderd?
    hartelijke groet,
    Piet Rosenhart
  2. Michiel Gommans:
    12 augustus 2016
    Hoi Peter,
    Volgens mij ben je nu in zuid Frankrijk (onder de lijn Brive- Valence) schiet dus op.
  3. Jo & Riet Bouten:
    13 augustus 2016
    Hoi Peter
    Het zal weer even moeten wennen nou Monique naar huis is.
    Maar Je slaat je daar wel doorheen.
    Wij vinden het geweldig dat Je daar zo'n mooie verhalen van maakt. Schrijvers zijn wij niet, We wensen Je nog heel veel
    zonnige kilometers. Groetjes Jo en Riet
  4. Henk renting:
    13 augustus 2016
    ik kan me de verslaving goed voorstellen, je loopt inmiddels al bijna twee maanden dag in dag uit...wat moet je straks als je weer thuis bent ? misschien kun je de camino ook terug lopen........ dank je voor de vernoeming in je verhalen overigens detail.. ik ben 68 en volgende maand zelfs 69...maar kniesoor die daar op let. leeftijd is hoe je je voelt, toch ?
    peer, het gaat je lukken op naar de pyreneeen. groeten
  5. Okkie:
    15 augustus 2016
    Die Andrew, serieus? Geen routekaart,geen slaapzak en geen Frans kunnen spreken? Hemeltje, doet me denken aan al die maffe Engelsen die zonder voorbereiding naar het buitenland trekken om in een totaal verboste, versteende of ondergesneeuwde omgeving een B&B of zoiets te gaan beginnen. Van verbouwen nog nooit gehoord, tekeningen kunnen ze niet lezen en ze kunnen geen onderscheid maken tussen een raam- of een deurkozijn. Er is een TV programma in NL (met vooroordelen) over. De naam weet ik zo niet meer.

Jij bent dus zo'n loslopend exemplaar tegengekomen.
    Apart!