Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 56 en 57

9 augustus 2016 - Périgueux, Frankrijk

Ons houten huisje lag vlakbij het campingrestaurant waar 's avonds een optreden was van de rockband Serie Limitee. Vier goedwillende vijftigers die hun uiterste best deden maar inderdaad een beetje gelimiteerd waren. Met nummers van de Dire Straits en de Stones werd het toch een genoeglijke avond.

De volgende ochtend zijn we naar Sorges gelopen. Weer een prachtige wandeling en met de hitte hier is 20 km meer dan genoeg. Sorges is een mooi plaatsje met een prachtig gerestaureerd kerkje. Voordat je Sorges binnenkomt staat er een bord dat de beste truffels van de wereld uit de Limousine komen. En even later staat er een bord dat de beste truffels van de Limousine uit Sorges komen. Het is duidelijk waar hier het geld mee verdiend wordt.

De pelgrimsgite in Sorge ligt naast de kerk en is ook heel mooi. Er was nog één andere pelgrim. David een sympathieke jongen uit Duitsland die vanaf de Bodensee naar Santiago loopt. Hennie, onze Nederlandse gastvrouw, heeft een paar jaar geleden het roer volledig omgegooid. Van een bloeiende fysiotherapiepraktijk naar een camper waar ze nu het hele jaar in leeft, behalve in de weken dat ze als vrijwilliger pelgrims opvangt in Frankrijk. In de winter trekt ze met haar camper door Spanje. Een bijzonder bestaan. Ik schat haar leeftijd zo rond de 60.

Vandaag zijn we naar Perigueux gelopen met David. Terwijl ik twee paar dure wandelschoenen bij me heb, loopt David gewoon met zijn blote voeten op sandalen. Hij heeft in het begin enorme blaren gehad maar nu loopt hij probleemloos. In Perigueux zijn we in de prachtige kathedraal geweest waar we geluk hadden dat het imposante orgel bespeeld werd. Aan Monique werd door een wildvreemde man de pelgrimsgroet Ultrea gebracht, dat zoiets betekent als "zet hem op, ga verder, ga door". Mooi dat ze op haar laatste dag als een echte pelgrim beschouwd wordt.

1. Odette:
    10 augustus 2016
    Je verhalen blijven boeien Peter en zo te lezen gaat het super. Monique ik ben heel benieuwd naar jouw verhalen. Peter toi toi en Monique tot gauw liefs vanuit het pittoreske dorp Kessel.
  2. Henriëtte van Schaffelaar:
    11 augustus 2016
    Het is duidelijk dat je geniet van alle ervaringen en dat je het onder het genot van een wijn(tje), iedere dag weer op je laat inwerken. Voorlopig weer even "alleen" verder. Maar met zoveel bijzondere ontmoetingen, ben je niet alleen. Jaap zou genieten van het schitterende orgel. Blijf vooral genieten vantot en een. Het gaat hartstikke goed
  3. Henk renting:
    11 augustus 2016
    wat blijft het toch een fantastisch avontuur, al die speciale momenten, ontmoetingen, verschillende mensen om noch maar te zwijgen van de prachtige landschappen, vergezichten en speciale plekjes die je voor ons ook telkens weet vast te leggen,
    dank je voor het inkijkje elke dag weer in jouw geweldige wandeling en spirituele ervaringen die je met ons deelt, ik kijk er elke dag weer naar uit.
    ik wandel zo toch een beetje met je mee......(wordt alleen niet zo moe...)
  4. Els koster:
    11 augustus 2016
    Ik geniet volop van je verslag ,en vooral de foto,s vindt ik mooi .Wat heerlijk om samen weer gelopen te hebben .Nu weer alleen verder is vast weer wennen.
    Ik bewonder jullie .Maar al die bijzondere mensen onder weg is heel speciaal .
    Gr Els
  5. Okkie:
    15 augustus 2016
    Heerlijke, een lieve Duitse jongen 'David' genaamd die de zware tocht ook nog eens op sandalen moet vervullen. Wat een zalig tegenwicht voor al zijn camperreizende landgenoten.

Misschien toch een gezonden cherubijntje? Ben er maar zuinig op. Ga zo verder en geniet er dubbel en dik van mensen!