Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 95

16 september 2016 - Ledigos, Spanje

Direct na Carrion de los Condes komt een taai stuk op de Meseta. Een kaarsrechte, vlakke weg van 17 km lang zonder dorpjes. Je bent blij als eindelijk Calzadilla opdoemt, ook al heeft dat maar 60 inwoners. Ik heb er uitgebreid koffie gedronken.

'S middags na 2 uur zie je niet veel pelgrims meer op pad. De meesten zijn vroeg vertrokken en hebben hun onderdak dan al gevonden. Net na Calzadilla stopte er in de verte een bus voor me. Ik zag dat er zo'n 40 mensen uitstapten, die vervolgens de Camino op liepen. De bus reed verder, ik kon nog net zien dat het een Duitse bus was.

Mijn tempo lag een stuk hoger dus ik had ze al snel ingehaald. Nieuwsgierig als ik was, knoopte ik een praatje aan met de vrouw die achteraan liep. Het waren inderdaad Duitsers. Ze wandelden vandaag 7 km over de Camino, de rest deden ze met de bus. Ze overnachtten in Pamplona, Burgos, Leon en Santiago. Omdat het pad vrij smal was, was het lastig om die hele groep in te halen en heb ik gezellig met ze meegesjokt. Tot Ledigos waar de bus klaarstond om de vermoeide neppelgims op te pikken.

1. Paul en Rudy:
    17 september 2016
    We waren al ongerust.....geen verhaal vanmorgen om
    7 uur bij het ontbijt!
    Voor vandaag veel wandelplezier en op zoek naar n nieuw
    avontuur!
  2. Okkie:
    17 september 2016
    Ja, nep-pelgrims. Je was ze al eerder tegengekomen. Met campers weet je nog? Krijgen je oosterburen weer een veeg uit de pan. Blijkbaar is er een duidelijk onderscheid tussen diegenen die bereid zijn alles, maar dan ook alles te geven om het einddoel te bereiken en diegenen die een beetje voor de show meehobbelen. Vervoer per bus, overnachten in luxe hotels na een driesterrenmaaltijd naar binnen te hebben geschoven.

Wij en zij.
    Ik had niet van jou verwacht dat jij het nodig hebt om ergens met lichte minachting op neer te kijken om voor jezelf het beeld te kunnen vasthouden dat je op dit moment een ongelofelijke prestatie aan het neerzetten bent.

Laat die mensen toch hun tocht lopen zoals ze dat voor ogen hebben. Ze lopen in ieder geval, ook al is het telkens maar een stukje. Beter dan zich in te graven in een kuil aan het strand van Scheveningen!

Erger je niet teveel, krijg je negatieve energie van.
    Vol goede moed morgen weer op pad!