Peter's Camino naar Santiago de Compostelle, dag 90

11 september 2016 - Burgos, Spanje

Na het ontbijt van 7:00 uur ben ik meteen vertrokken. Ik moest immers 38 km. De eerste 12 km ging ik door het Ocas gebergte dat dicht begroeid is met dennenbomen. Vroeger was dit gebied berucht voor wolven en struikrovers. Ik heb ze vandaag gelukkig niet gezien. Na 12 km pas het eerste dorp voor een bak koffie. Daarna nog een steile klim over steenachtige bodem voordat de lange afdaling naar Burgos begon.

De laatste 6 km's gaan over een grote invalsweg. Met in het begin industriegebied en verderop hoge  flats. Veel pelgrims nemen hier de bus. Uiteindelijk was ik om 17:00 uur in het centrum van Burgos.

De kathedraal van Burgos staat bekend als één van de mooiste in de wereld. Ik viel met mijn neus in de boter. Er was om 19:30 een pelgrimsmis en aansluitend  zou de grote jaarlijkse processie in de kathedraal beginnen. De kathedraal zat stampvol en de mis en de processie waren een enorm spectakel.

1. Gerry:
    12 september 2016
    hoi Peter, wat fijn dat alles goed ging deze dag met die 38 kilometer!
    petje af! Je hebt het verdiend dat je op tijd bij die mooie kerk en dienst was.
    Wel raar van die mensen die dan ineens de bus nemen daar in dat stuk, hoort er toch ook bij?
  2. Ger Lenssen:
    12 september 2016
    Hoi Peter,
    Mooi om iedere dag weer je belevenissen te mogen lezen. Je gaat nu richting de Spaanse hoogvlakte: de Meseta. In 2013 tijdens mijn pelgrimstocht van Konstanz naar Santiago de Compostela las ik ergens in een klein dorpje op de Meseta het volgende:
    El clima de la Meseta,
    Nueve meses de invierno, tres meses de infierno.
    Vrij vertaald:
    Het klimaat op de Meseta,
    Negen maanden winter en drie maanden hel.
    Van het 1e zal je denk ik geen last hebben, maar van het 2e.......
    Een goede tip, ga 's morgens op tijd op pad en geniet van de opkomende zon. Het is prachtig. Ik wens je verder nog een hele mooie tocht toe en....Buen Camino.
    Succes.

Groetjes,
    Ger Lenssen.
  3. Okkie:
    13 september 2016
    Op een van je foto's lijkt het alsof je zowat in een woestijn aan het lopen bent. De foto zelf is schitterend maar er is niet veel aanwezig waar je even zou kunnen neerzitten om van de koele schaduw te kunnen genieten. Zou dit misschien ook een reden zijn dat een aantal (of alle) pelgrims het laatste stukje verkiezen te reizen in een bus waarvan alle ramen open staan om de wind vrije doorgang te verlenen?

Ik neem ze het niet kwalijk. Zou precies hetzelfde doen. En beetje lijden is acceptabel maar het moet ook niet de spuigaten uitlopen.

De kathedraal ziet er werkelijk heel fantastisch mooi uit! Wel heel apart om steeds vaker te lezen dat je zo ontzettend geniet van al dat prachtigs dat de katholieke Kerk je in deze fase van je leven te bieden heeft.

Geniet morgen en sterkte!