Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 87

8 september 2016 - Santo Domingo, Spanje

Vandaag een koele dag met een beetje miezer. Ik hoefde maar 26 km over gemakkelijk terrein. Er is hier zoveel te zien aan landschappen, kerken, kloosters, dorpen, monumenten etc. dat je keuzes moet maken. Op dagen dat het heel heet is en je veel km's moet afleggen, heb je gewoon niet de fut om van alles te gaan bekijken. Maar een dag als vandaag leent zich daar wel voor. Ik had mijn zinnen gezet op het Monastario de Santa Maria La Real in Nájera, een schitterend klooster uit de 16e eeuw.  Omdat het pas om 10:00 uur open ging had ik een prachtig excuus om in een café te ontbijten met mijn digitale Volkskrant, heerlijk.

In Santo Domingo ben ik om 20:00 naar de avondmis in de kathedraal geweest.  Wat een feest. De kathedraal zat helemaal vol, er was een groot dameskoor en 5 priesters leidden de dienst. De lokale Spanjaarden waren verreweg in de meerderheid, allemaal op zijn zondag's gekleed, en de aanwezige pelgrims waren herkenbaar aan hun simpele klofje.

Daarna heb ik mijn eerste pelgrimsmenu genuttigd, tot nu toe was het er niet van gekomen. Ongelooflijk voor 12 € een prima drie gangen maaltijd met een hele fles wijn (Rioja natuurlijk) en een fles ijskoud water. Petje af voor dit restaurant !

1. Pierre en Gerda:
    9 september 2016
    Hoy Peter, had je ook in de gaten dat 8 september het feest is van Maria Geboorte? Vroeger

hadden wij dan ook een z.g. halve zondag in Kessel en ging ik als misdienaar ook tevoet naar de kerk. Ga zo door, wandelen, schrijven en het tonen van foto's VEEL SUCCES. Geweldig !!
  2. Okkie:
    10 september 2016
    Fijn dat het vandaag een beetje minder warm is. Daar kun je zeker en vast heerlijk van genieten!
    Het komt misschien omdat je niet meer op zeeniveau loopt?

Je eerste pelgrimsmaaltijd genuttigd. Hoe gaat dat nu in zijn werk? Ik zal toch eens gaan opzoeken aan welke voorwaarden een echte pelgrim moet voldoen om de status 'pelgrim' te mogen voeren. Een paar dagen geleden had je het over een onterecht genoten 'niet-pelgrimsontbijt'. Misschien zoiets als het boekje van de Elfstedentocht? Een Elfstedentocht (mocht die zich nog ooit aandienen) ga ik nu voortaan bekijken als een fluitje van een cent sinds ik jouw stappen hier volg!

Succes en tot morgen.