Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 71

23 augustus 2016 - Benquet, Frankrijk

Vandaag stond in het teken van de hitte. Omdat het extreem warm zou worden zaten we al om 6:30 aan het ontbijt met Anne en Marie-Claire. Het plan was om rond de middag in Mont-de-Marsan (15 km) te zijn, daar te lunchen (Martine onze gastvrouw adviseerde een goed Spaans restaurant) en dan later op de middag de laatste 8 km naar Benquet te lopen.

De route naar Mont-de-Marsan ging over een lang geasfalteerd fietspad, dat over de oude spoorbaan aangelegd is. Het was heel leuk om daar te lopen want we kwamen steeds fietsers, wandelaars en hardlopers tegen. Iedereen groet wel of maakt een praatje. Twee pelgrims uit Nederland zijn kennelijk interessante objecten.

Het Spaans restaurant was prima en de eigenaren heel hartelijk. We moesten al onze waterflessen inleveren en zouden ze pas bij het vertrek terugkrijgen gevuld met ijskoud water want dan bleven ze langer koel onderweg. Ook tijdens het eten kwamen ze steeds met nieuwe flessen koud water aanzetten.

Al met al heeft ons plan en de Spaanse verkoeling goed gewerkt want we kwamen redelijk fit aan in onze Chambre d'Hote bij een temperatuur van 37 graden met een gevoelstemperatuur van 43 graden.

1. Okkie:
    24 augustus 2016
    Wat fijn dat jullie beiden deze bloedhete loopdag goed overleefd hebben. Lijkt me dat asfalt net iets warmer loopt dan een zandpad. Het stapt wel wat makkelijker weg; je komt geen oneffenheden tegen. Ook prettig.

Lopen jullie trouwens met een landsvlaggetje op je rugzak of zichtbaar op een andere plaats aangebracht? Fietsers, wandelaars en allerlei andere zich voortbewegende tweevoetige primaten merken jullie dan toch aan jullie uiterlijk, uitstraling of lengte op als 'Interessante objecten' dan wel 'Twee pelgrims uit Nederland'.

Heel apart!

Ik wens jullie wederom een hele goede tocht vandaag toe en ik hoop echt dat de hitte een klein beetje meevalt.
  2. Odette:
    Ha heren,
    Zo wil het thuisfront het horen. Afpeigeren. Zelfkastijding. Dat is de tocht van de ware pelgrim. Vroeger waren er geen Spaanse restaurants op de weg. Hoogstens wat halfverteerde wormpjes en kevertjes die je onder een steen kon wegpeuteren. Suk6 met jullie uitdaging, laat de wijn goed smaken en houdt de nonnetjes kuis. Groetjes uit het warme Kessel waar het koele bier rijkelijk stroomt. Petrus.
  3. Piet Rosenhart:
    Ha die pelgrims,
    Inderdaad: pelgrimeren is afzien! Is het niet door de hitte dan wel door regen en/of koude!
    Nog veel sterkte voor de komende warme dagen! Ultreia!
    Piet