Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 49

1 augustus 2016 - Le Châtenet-en-Dognon, Frankrijk

Het dorp Châtelus-le-Marcheix heeft één café dat tevens brood afhaalpunt is en kruidenier. We sliepen vannacht toevallig bij de oude eigenaar. Hij vertelde met enige trots dat hij 32 jaar een bloeiende zaak gehad had maar dat achtereenvolgens twee nieuwe eigenaars binnen een jaar failliet gingen. Toen de zaak vervolgens een tijd leeg stond heeft de gemeente het gekocht om een soort van sociaal ontmoetingspunt in het dorp te houden en verdere leegstroom te voorkomen.

We wilden vanmorgen brood kopen in het "gemeentecafé" en troffen onze Belgische vrienden op het terras. Zij zaten op het brood te wachten want dat zou pas om 9:30 komen. Omdat we de rest van de dag geen winkel of café meer zouden tegenkomen, zat er voor ons ook niets anders op dan ook maar te wachten. Na een half uur verscheen er een geel postautootje. En tot onze verbazing werden er geen brieven uitgeladen maar twee grote zakken met brood. De postvrouw werd enthousiast met kussen ontvangen. Vervolgens werd het brood zorgvuldig uitgesorteerd en in zakken gedaan voor de vaste bewoners. Tenslotte bleven er een paar broden over voor de passanten zoals wij.

1. Maran:
    1 augustus 2016
    Leuk zeg een pieterpost baquette autootje. Wat een luxe in kessel dan hè met een bakker die zelfs op zondagochtend open is.
    De selfies zijn inderdaad een groot succes!
  2. Paul:
    2 augustus 2016
    Hoi Peer en Monique,

Wat een leuk "simpel" verhaal weer.Zo zie je maar tijd, luxe en alle andere vanzelfsprekende dingen vervagen z'n 1000 km van huis.

Nog veel plezier en groetjes,

Paul
  3. Okkie:
    15 augustus 2016
    Wat een leuke anekdote over de broodbezorging!
    Ik zou verwachten dat er in de dorpjes, waar de bakker geen bestaansrecht (meer) heeft, alleen nog een aantal mensen op leeftijd wonen die gewend zijn om hun eigen brood te bakken en de groentes te verwerken die ze in hun tuintje verbouwen.

Als ik kijk naar jouw foto van dat mooie huis met die ongelofelijke blauwe hortensia's dan is het verbazingwekkend dat de eigenaar voor zijn raamkozijn een verf heeft kunnen vinden in
    exact dezelfde kleur als zijn schitterende bloemen. Knappe foto en knappe tuin/schilder-man!