Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 41

24 juli 2016 - Saint-Jeanvrin, Frankrijk

Genoeg geacclimatiseerd, vandaag 26 km bij 29 graden door een heuvelachtig landschap. Er is hier veel kleinschalige landbouw en veeteelt, dus niet veel schaduw. Hoewel we een paar keer lang gepauzeerd hebben, zaten we er aardig doorheen toen we aan het einde van de middag op onze bestemming aankwamen.

We waren te gast bij een echtpaar dat onderdak verschaft aan pelgrims. Ze wonen in een eenvoudig huis midden op het platteland en hebben het niet breed. Hij kon door een ongeval al lang niet meer werken en zij had altijd als verpleegster gewerkt en had daar een klein pensioentje van. Ze vertelden dat ze amper rond konden komen, maar waren toch gelukkig in hun huisje met elkaar. Ze dronken nooit wijn of bier. Maar toen ze hoorden dat wij wijnliefhebbers waren, sprong hij in zijn auto om 9 km verderop een fles wijn te halen voor bij het eten.

Er waren een paar opvallende/toevallige overeenkomsten met ons. Zij heten Monique en Pierre, wij Monique en Peter. Zij hadden respectievelijk in het ziekenhuis en in de ICT gewerkt, Monique werkt in het ziekenhuis en ik heb altijd in de ICT gewerkt. Dat heeft Jacobus toch maar weer mooi geregeld

1. Gerry:
    24 juli 2016
    Zware dag met lopen dus vandaag voor jullie. Annelies en ik waren gisteren in de bossen rond kaiserslautern een tocht begonnen te wandelen van 13 km en hebben nu goed begrepen hoe zwaar jullie het moeten hebben af en toe. We waren nl. de auto kwijt en na vijf uur lopen vonden we hem pas terug! We liepen dus aardig wat meer kilometers, omhoog, omlaag en wat regen erbij.Nu heeft annelies vreselijke spierpijn vanaf haar bovenbenen tot voeten en ik heb een vaste kuit die niet meer wil. We leven erg met jullie mee!
  2. Monique Z:
    24 juli 2016
    Er bestaat geen toeval, Peter! Marja de Vries (weet je nog? 'De hele olifant in beeld'?) heeft dat mooi uitgelegd in een van de universele wetten: de wet van de trilling.
    De wijn zal extra goed gesmaakt hebben.
    Bonne route!
  3. Til en Paul Bos:
    25 juli 2016
    Peter nu je gezelschap van Monique hebt gekregen, zal het lopen wel beter gaan. Ondanks dat het soms zwaar zal zijn, maak je met zo n tocht van alles mee.
    Je ontmoet veel mensen, af en toe een lekker wijntje proeven, de mooie dorpjes en het landschap er om heen. Het lijkt net een film waar je door heen loopt.
    Het is geweldig de gastvrijheid van de mensen te mogen ervaren die van het weinige wat ze hebben, steeds willen delen. Geniet samen met Monique van deze Camino.
  4. Okkie:
    28 juli 2016
    Potverdikkeme, toeval bestaat niet! Daar ben ik heilig van overtuigt. Dat over die namen en beroepen, ja, OK.

Maar om zo'n lieve aardige man zich verplicht te laten voelen om bijna 10 km te gaan rijden om jullie (en zichzelf?) van een glas wijn te voorzien.....weet je Peer, dat noemen ze een gotspe.

Hier word ik een beetje verdrietig van. Aangezien ik vandaag al je verslagen achter elkaar verder lees (en van commentaar voorzie) hoop ik echt voor jullie dat er van boven geen reactie komt en dat jouw Jacobus dit nog door de vingers ziet.

We zullen het lezen in het volgende verslag