Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 92

13 september 2016 - Castrojeriz, Spanje

Vandaag de eerste dag op de Meseta. Een barre hoogvlakte grofweg tussen Burgos en Leon waar de Camino 200 km overheen loopt. Ger Lenssen stuurde pas een reactie waarin hij zei " Het klimaat op de Meseta: 9 maanden winter en drie maanden hel. Van het eerste zal je denk ik geen last hebben, maar van het tweede............."  Hij moest eens weten hoe raak zijn waarschuwing was!

Toen ik vanochtend aan het ontbijt zat, had ik geen idee wat me te wachten stond. Integendeel. Anne en Marie-Claire waren al om 6 uur uit Burgos vertrokken en hadden toevallig mijn Albergue uitgezocht om te ontbijten. We hebben gezellig over de schoonheid van Burgos zitten kletsen.

De eerste 10 km op de Meseta waren best aangenaam. Hoewel ik wel vond dat er een straffe westenwind stond en we lopen nu eenmaal steeds naar het westen. Geleidelijk groeide de wind aan tot stormkracht en voerde gitzwarte wolken aan waaruit heftige regen en soms hagel viel. Schuilen kan niet op de Meseta en het volgende dorp, Hontanas, lag 10 km verderop. De regen en hagel striemden in mijn gezicht en het stof op het pad veranderde in kleverige modder die mijn schoenen loodzwaar maakte. Uiteindelijk heb ik Hontanas bereikt, kletsnat en door en door koud. Alle pelgrims probeerden in Hontanas wanhopig onderdak te vinden, het was een chaos daar. Ik heb in een restaurantje bibberend twee koppen koffie gedronken en ben daar ruim een uur gebleven.

En warempel het werd droog en de zon brak door. Na dat uur ben ik nog 10 km doorgelopen naar Castrojeriz. Er was geen pelgrim meer op de Camino, het was muisstil en de natuur adembenemend mooi. Wat een dag! Ondanks de ontberingen één van de mooiste van mijn Camino. Ik ben benieuwd wat de Meseta nog meer in petto heeft?

1. Wilma Berkhout:
    13 september 2016
    Hoi Peter, ik volg jou elke dag. Zie wel dat de rollen omgedraaid zijn wat het weer betreft, was hier in NL vandaag 32 graden en nu zit ik buiten met de kaarsen aan en nog is het warm, ongeveer 25 graden. Leuk om te lezen dat je zoveel ziet en tegenkomt op jouw tocht, jij ziet méér dan menig toerist. Wens jou nog een plezierige tocht naar Santiago . Groetjes. Wilma
  2. Maran:
    Stoere pelgrim foto!
  3. Jos Fassaert:
    13 september 2016
    Ha Peter, die foto van jou in dat blauwe pak doet me denken aan een skitocht op een gletsjer in een storm !!! En jij bent daar als pelgrim. Ik hoop voor jou dat dit niet zo de hele tijd blijft op die hoogvlakte.
    Groetjes, Jos
  4. Til en Paul Bos:
    14 september 2016
    Hoi Peter. Ook wij volgen je iedere dag. Wat weer een mooie foto 's vandaag, die lucht heel speciaal. Het weer was wel heftig vandaag, en dan geen plek om te schuilen is dan minder leuk. Laten we hopen dat volgende dagen beter verlopen. En weer eens een lekkere wijnproeverij in de buurt komt. Na zo 'n zware Camino heb je dat wel verdiend ! Houde je goed. Enu veel succes !!
  5. Paul en Rudy:
    14 september 2016
    Nou Peter je bent n bikkel!
    Door en door nat , 2 koffie en dan toch nog 10 km wandelen.
    Elke dagen jou wandel belevenissen lezen is helemaal top.
    In Kessel vandaag weer tropische temperaturen .
  6. Monique Z:
    14 september 2016
    Ondanks de zware tocht (repect!!) vind ik het prachtig mooi; de natuur zoals je die beschrijft en met foto's laat zien, maar ook waar je je doorheen moet slaan. Daar krijgt de tocht een bijzondere status door en jij als PeterPelgrim dus ook. Heel mooi.
    Fijne belevenissen gewenst vandaag!
  7. Okkie:
    14 september 2016
    Leuk dat je de dames bij het ontbijt weer tegenkwam! Jullie band zal zeker nog hechter worden. Alle drie moeten jullie ook nog eens wederom die onvoorspelbare Mesetas zien te tackelen.

Jullie komen nooit meer uitgepraat als jij met de cherubijntjes in Kessel onder het genot van een glaasje wijn bij het lekker knapperend en spetterend kacheltje herinneringen zit op te halen.

Ik kan je niet vaak genoeg vertellen hoeveel indruk jouw verhaal, met jezelf in de hoofdrol, op mij maakt. Nog steeds zoek ik naar woorden maar ik word er echt stil van. Waaauw.

Heel veel succes gewenst!
  8. Mien van der Mijl:
    14 september 2016
    Peter wat een indrukwekkend verhaal. Iedere avond kijk ik uit naar jouw verslag. Ik heb het vandaag aan mijn vader van 92 jaar voorgelezen. Ook hij was diep onder de indruk. Wat ben jij een kanjer zeg. Maar dit zal zo'n verrijking zijn in jouw leven. Fantastisch. Je bent een bevoorrecht maar ook een heel stoer mens om dit mee te maken. Hou je taai.