Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 46

29 juli 2016 - La Souterraine, Frankrijk

Vandaag hebben we 26 km gelopen van Crozant naar La Souterraine. Het was een aangename wandeling met op tijd een koffiebar die open was en koel weer. We slapen in een Gite d'etape met 5 Fransen, 2 Duitsers en 2 Belgen. Een drukke boel dus. Het avondeten was heel goed en gezellig.

Vandaag was ook de dag dat heel Frankrijk rouwde om de aanslag op de 85-jarige priester Jacques Hamel van drie dagen geleden. Om 18:30 werd er in het hele land in ieder parochie een mis gehouden. Wij zijn naar de mis in La Souterraine geweest. De priester gaf ons bij binnenkomst een hand. In zijn openingswoord bedankte hij de parochianen die naar deze speciale mis gekomen waren en hij meldde dat er ook enkele pelgrims aanwezig waren.

Het was heel bijzonder om hier bij te mogen zijn, om met de Fransen dit leed te delen. Frankrijk is diep gekwetst door deze aanslag op een oude priester waarmee het katholieke geloof in het  hart geraakt werd. De mis was ingetogen. De teksten en de ambiance waren heel mooi. We hadden het gevoel dat onze aanwezigheid zeer gewaardeerd werd omdat we daarmee lieten  merken solidair te zijn.

1. Okkie:
    31 juli 2016
    Kan me voorstellen dat het ontroerend is om met zoveel mensen dit trieste gebeuren te delen. Zeker als je in een een ruimte zit waar het verdriet niet weg kan en de tranen galmend in je ziel terugkeren. Speciaal!

Wens jullie nog een fijne verdere reis.....