Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 13

26 juni 2016 - Aubigny-les-Pothées, Frankrijk

Ik was eerst van plan om tot Reims de GR 654 te volgen. Maar omdat die door de vele regen onbegaanbaar geworden is, ben ik vandaag de Camino Campaniensis gaan lopen. Deze wordt door de Association des Randonneurs et Pélerins onderhouden, gaat over betere wegen en is iets korter.

Op mijn volgende logeeradres (27 km verderop) kon ik pas na 17:00 uur terecht. Ik moest het dus kalm aan doen. Op mijn gemak ontbeten en het oude vestingstadje Rocroi bekeken. Daar lukte het wel om een kop koffie te drinken. De eigenaar van de zaak was pas in Roccamadour geweest en vroeg me aan hem te denken als ik daar langskwam over 800 km. Mooi dat mensen zoiets aan je vragen. Kennelijk hechten ze daar waarde aan.

Zelf moest ik onderweg regelmatig aan mijn gastheer en gastvrouw van vannacht denken, Serge en Francoise. Ik vond hem wat apart. Toen ik me voorstelde wilde hij geen hand geven en aan tafel leek het net of hij er niet bij was. Hij sprak alleen in korte, hele eenvoudige zinnen. Francoise vertelde dat hij vlak voor hun huwelijk, 20 jaar geleden, een ernstig motorongeluk gehad had met blijvende hersenschade tot gevolg. Ze zijn toch getrouwd, maar haar leven zou nooit meer hetzelfde zijn. Francoise is nu 64 en Serge 72. Francoise wil graag nog ooit de Camino lopen, maar of het er van komt weet ze niet. Petje af! Haar Camino is veel zwaarder dan de mijne.

1. Vonne:
    27 juni 2016
    Mooi gezegd, dat haar camino zwaarder is .. Soms vergeten we dat, dat is het mooie van de reis, zulke mensen ontmoeten en daar mogen slapen... Hoop dat je nu beter weer krijgt en de wegen beter gaan worden... Heb je je tentje in je rugzak??? Ik ben daar erg benieuwd naar of je die vaker ga gebruiken...
    Geniet ze..
  2. Okkie:
    27 juni 2016
    Toch heerlijk dat je zo'n mooie mensen tegenkomt!
    Als ik nu naar buiten kijk (binnen moet er natuurlijk ook van alles gebeuren) dan zie ik dat de zuiderlijke zon toch flink aan de hemel brandt. Probeer nog even te genieten als het nog niet zo heet is.
    Maar ja, een nat pak is natuurlijk ook niet alles....
    Veel groeten van Peter en van mij. Succes morgen!
  3. Els koster:
    27 juni 2016
    Lukt me steeds niet om je een reactie te sturen. Nu met hulp kleinzoon.Ik bewonder jou Gr Els
  4. Marlies:
    27 juni 2016
    Ha Peter, wij volgen je "op de voet"gelukkig beter weer!Mooie ontmoetingen en plaatjes.Lily en ik kwamen je Monique tegen richting mussenberg....met zware rugzak en heimwee..zo zie je maar wat paar dagen al teweeg kan brengen! Hou je taai! Ton en Marlies.
  5. An Verschuuren:
    Hallo Peter,
    Heb je reisverslag tot nu toe gelezen. Prachtig, wat een belevenis. En de begindagen van deze grote pelgrimstocht samen met Monique, heel bijzonder.
    Veel succes en geniet. Groetjes An
  6. Mien van der Mijl:
    28 juni 2016
    Hoi Peter. Wat beschrijf je dat toch weer mooi over Francoise. Zo ken ik jou helemaal terug! Krijg er een beetje een meewoedig gevoel van: zou ook net zoals haar die tocht ooit willen maken maar als mantelzorgster van Math en ook zelf best hard moet werken voor mijn centjes weet ik ook niet of dat nog gaat lukken maar ik heb geleerd in mijn leven nooit nooit te zeggen. Ik geniet iedere dag van jouw verslag en kijk er steeds weer naar uit! Super fijn om dit op deze manier te volgen.