Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 30

13 juli 2016 - Le Chemin, Frankrijk

Gisteren hebben we in het Centre Madeleine overnacht, een pelgrimsopvang in een historisch gebouw vlakbij de kathedraal. Het avondeten werd om 8 uur opgediend voor een bont gezelschap van pelgrims. Fransen, Duitsers en 2 Nederlanders. Het was erg gezellig en er werd royaal wijn geschonken. Marie-Anne (de gastvrouw) beloofde dat ze me om 7 uur 's ochtends zou begeleiden naar de pelgrimszegening.

Omdat ze nergens te bekennen was ben ik zelf maar naar de kathedraal gelopen waar weer een mis bezig was met veel gezang van priesters en zusters. Tegen het einde van de mis schoof Marie-Anne in het bankje achter me, tikte op mijn schouder en gebaarde dat ik met haar naar voren moest lopen. Voordat ik het wist stond ik voor het altaar tussen de paters en zusters die ik gisteren zo bewonderd had. Er werd een zegen over me uitgesproken en een lied gezongen. De Fraternité Monastique de  Jerusalem, die de diensten verzorgt in Vézelay, heeft een diepe indruk op me gemaakt

De zegen heeft niet kunnen voorkomen dat we een paar keer kletsnat geregend zijn. Er zaten een paar pittige hellingen in de 26 km lange tocht van vandaag. We zijn uitgekomen bij Esprit du Chemin, een prachtige oude wijnboerderij op de top van een heuvel. Huberta en Arno, twee Nederlanders, vangen hier al 2 jaar pelgrims op samen met vrijwilligers. Voorheen hadden ze een Pelgrimsherberg in Saint Jean Pied de Port.  Ik moest ze de groeten doen van Henk Lenders en Ger Lenssen die op hun Camino's bij Huberta en Arno geweest zijn.

1. Okkie:
    14 juli 2016
    Mooi om te lezen dat je steeds meer en meer mede-pelgrims op je pad vindt. Alleen is toch maar alleen. Jouw maatje zou na een week weer vertrekken en het lijkt me toch af en toe gezelliger om wat te kunnen babbelen onderweg.

Met zijn allen de verkeerde route nemen is ook niet zo erg dan in je uppie ronddwalen want ook gedeelde smart is halve smart.
    Om de tocht binnen jezelf voort te kunnen zetten heb jij denk ik toch wel (veel of heel veel) momenten van stilte nodig.

Misschien dan toch maar geen rondjes meer om de kerk maar in de kerk.......

Veel stapplezier toegewenst vandaag!
  2. Paul:
    Bonjour Peter,
    ik geniet van je reisverslagen.
    Samen met mijn broer Henk hebben wij in 2015 de Camino gelopen vanuit Alkmaar.
    Geniet ervan, het wordt alsmaar mooier
  3. Odette:
    Hallo Peter en Peter,
    Zal ik pastoor hier dan maar doorgeven dat de intocht van onze nieuwe koster over zo ongeveer over drie maanden zal plaatsvinden?
    Welke Peter (Petrus) zal het worden. De korte of de lange. De lange kan beter bij de kaarsen en de korte.....?
    Peter en Peter, veel pelgrim plezier toegewenst!
    Peter