Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 101

22 september 2016 - Molinaseca, Spanje

Vandaag stond in het teken van het Cruz de Ferro, één van de bekendste punten van de Camino Frances. Het is een ijzeren kruis dat op het hoogste punt van de Camino staat, op ca. 1500 m. Sinds jaar en dag leggen pelgrims aan de voet van het kruis een steen, of iets anders dat ze van thuis meegenomen hebben. De steen symboliseert een last die de pelgrim van zich aflegt.

Voor mijn Camino had ik nagedacht welke last ik van me af wilde leggen. Maar ik had eigenlijk geen last die zwaar genoeg is om daar 2300 km een steen voor mee te sjouwen. De oplossing kwam in het weekend voor mijn vertrek toen ik van mijn wandelvrienden uit Kessel bij de Achelse Kluis een beschermengeltje kado kreeg. Ze hadden dat engeltje met hun kennersblik weliswaar zorgvuldig uitgezocht. Maar toch had ik niet het gevoel dat ik dit prachtexemplaar mijn hele leven bij me wilde houden. En ziedaar het plan was geboren om mijn engeltje bij het Cruz de Ferro achter te laten.

Het engeltje heeft de hele reis onderin mijn rugzak op een veilige plek gezeten. Vanochtend mocht het engeltje plaatsnemen in het bovenste vak om vervolgens plechtig onderaan het Cruz de Ferro afscheid van me te nemen. Dat een andere pelgrim daar een wijnfles neergezet had, zal wel toeval zijn.

1. Lily:
    22 september 2016
    Goed gedaan Peter!
  2. Okkie:
    23 september 2016
    Wat mooi dat je dat cherubijntje de hele weg meegedragen hebt! Wat eigenlijk nog aardiger is dat je het nu achterlaat en dat je onderweg heel veel nieuwe engeltjes hebt ontmoet en ook een stukje meegedragen hebt.

Op deze wijze is de cirkel rond.

Je laat het symbool van de last die je wilt achterlaten voor altijd rusten bij het ijzeren kruis en je neemt de vederlichte nieuwe inzichten mee naar het einddoel. Waaauw.......

Ik word er een beetje stil van, heel ontroerend!
    Succes.
  3. Christian en Peter:
    Peter,
    Wat een super plekje voor dat engeltje en dat notabene naast een fles wijn.
    Ik geniet elke dag van jouw mooie verhalen en heb veel respect voor je.
    Een prachtig avontuur, veel succes en geniet ervan.
    Groetjes Christian
  4. Gerry:
    23 september 2016
    Geweldig Peter, met dat engeltje. Maar mijn gevoel dacht er meteen achteraan: o jee, zonder engel verder.... Gaat dat wel goed komen?
  5. Odette:
    Hoi Peter,
    De tocht zit er bijna op je had een goede engelbewaarder bij je en deze een mooi plekje gegeven! Ik zal je verhalen gaan missen.
    Toi toi tot ons weerzien in Kessel.