Camino Portugues, dag 4

3 augustus 2017 - Pernes, Portugal

Bij het ontbijt waren Anne en Marie-Claire druk met het regelen van hun bagagetransport. Vorig jaar in Spanje ging dat soepel maar de Portugezen zijn er nog niet op ingesteld. Ze vragen wel stevige prijzen voor Portugese begrippen. Ik draag al mijn spullen gewoon in mijn rugzak met me mee. Dat is ongeveer 10 kg.  Daar komt nog twee kilo water bij.

De Portugezen zijn niet zo dol op Spanjaarden en de Camino naar Santiago de Compostela vinden ze eigenlijk maar niks. Voor hen telt de Camino naar Fatima veel zwaarder. Ik zeg dan ook steeds dat ik op weg ben naar Fatima, dat vinden ze prachtig. Dat ik daarna doorloop in de richting van Santiago hoeven ze hier niet te weten.

In de omgeving zijn weinig onderkomens voor pelgrims. Vandaag moest ik 12 km van de route afwijken om een slaapplaats te vinden. Het werd een motel langs een autobaan met zwembad. Niet bepaald een pelgrimsherberg maar wel grappig voor een keer. En zo'n zwembad is best lekker na een lange dag lopen in 33 graden.

1. Gerry:
    4 augustus 2017
    Jij durft wel peter, de mensen wat voor de gek houden. De goden verzoeken! Ik zou maar ergens een extra kaarsjes aan steken onderweg. :)
  2. Okkie:
    4 augustus 2017
    Het gevaar zit er een beetje in dat deze tocht op geen enkele manier kan gaan tippen aan je vorige camino. Vorig jaar trok je door diverse landen en eindigde je in Spanje. Je had 'de pers' mee en alles was nieuw, interessant en een grote uitdaging.

Probeer in ieder geval niet al teveel te vergelijken, Spanje is Portugal niet....anders had je misschien beter een van de 662 beschreven bedevaartplaatsen in Nederland uit kunnen kiezen.
    Had je ook een eind kunnen komen als je ze allemaal achter elkaar rijgt.

Geniet nu van Portugal, zijn/haar Portugezen, cultuur, natuur en alle heerlijkheden om de inwendige mens te versterken. ( In vloeibare alsmede in vaste vorm)....