Camino Portugues, dag 1

31 juli 2017 - Alverca do Ribatejo, Portugal

Vorig jaar toen ik naar Santiago liep, wilde ik iedere kilometer zelf lopen. Ik weigerde om stukken met de bus of taxi te doen zoals sommige andere pelgrims deden. Nu zit ik daar anders in. De eerste etappe vandaag was namelijk 42 km. Ik ben minder goed voorbereid dan vorig jaar en dan is 42 km op de eerste dag erg veel, met het risico op een blessure waar je de rest van de Camino last van hebt. Kortom ik ben vandaag niet bij het officiële startpunt, de kathedraal, vertrokken maar heb de eerste 10 km met de metro gedaan. Het moeilijkste van de metro is trouwens het kaartje kopen. De loketten zijn grotendeels vervangen door automaten en die "praten" alleen Portugees. Voor mij en de meeste andere toeristen is dat een onmogelijke opgave. Er zit dan niet anders op dan een passerende Portugees aanspreken met een hulpeloos gezicht en hopen dat hij of zij een kaartje voor je uit de automaat tovert.

De resterende 32 km waren zeer afwisselend. Door een prachtig park onder de Vasco da Gama brug Lissabon uitlopen, vervolgens door een industriegebied onder opstijgende vliegtuigen. Dan weer door een prachtig natuurgebied met mooi aangelegde paden. Weer industrie en drukke asfaltwegen en tot slot vier km over een nieuw aangelegde trimbaan langs de Taag. De industriegebieden hier zijn triest. Zeker de helft van de panden staan leeg en zijn vervallen tot ruïnes.  Overal ligt rotzooi. Als dit representatief is voor de Portugese economie dan vrees ik het ergste voor dit land.

1. Vera Dings:
    1 augustus 2017
    Herkenbaar Peter! Precies daar liep ik in oktober de laatste kms van de marathon. Geniet van de tocht. Benieuwd weer naar je reisverslagen.
  2. Okkie:
    1 augustus 2017
    Op deze dag heb je dan toch ervaren dat je niet altijd te misprijzend mag doen over pelgrims, die nou net even een extra duwtje in de rug nodig hebben om toch uiteindelijk hun einddoel ongeschonden te bereiken.

Vorig jaar waren het auto's met kentekens uit een bepaald land die je vol minachting voorbij liet zoeven....

Geniet verder lekker van het mooie landschap en ik lees graag het vervolg van je tocht noordwaards!
  3. Mien van der Mijl:
    1 augustus 2017
    Geweldig Peter dat ik weer mee mag genieten van jouw reisverhalen. Ik kijk er weer iedere dag naar uit. Hoop dat je het erg naar je zin hebt. Heel veel succes!!
  4. Jeanet notten:
    Hoi Peter ,
    per toeval zie ik dat je opnieuw de tocht der tochten onderneemt maar nu vanuit Portugal. Heel veel plezier!!!
  5. Thea Gallee:
    1 augustus 2017
    Ik vind het weer super om je ervaringen deze reis wederom te volgen...