Camino Portugues, dag 11

10 augustus 2017 - Mealhada, Portugal

Coimbra ziet het wel zitten om de Camino Portugues net zo groot te maken als de Camino Frances in Spanje. Als je de stad uitloopt staan er grote borden en zijn er mooie paden aangelelegd voor de pelgrims.

Al na een paar km zag ik verdachte rookwolken en moest meteen denken aan de grote bosbranden van een maand geleden, waarbij meerdere mensen levend verbrand zijn. De Camino ging recht op de rookwolken af en ik begon vast het advies te repeteren dat ik een paar dagen geleden van Maria da Conceicao kreeg.  "Als je in een bosbrand belandt, moet je wachten tot er een blusvliegtuig overvliegt. Zorgen dat ze je zien, dan sturen ze een helikopter om je op te pikken".

In een cafeetje stond iedereen de televisie te volgen waar het over de bosbrand ging. Ik vroeg aan de barman of het dichtbij was en gevaarlijk? "Het is wel dichtbij maar niet gevaarlijk. Als het gevaarlijk is houden de bombadeiros (brandweermannen) je wel tegen." En inderdaad een paar km verder hielden de bombardeiros alle pelgrims tegen. De Camino ging 40 minuten door het bos en ze konden niet garanderen dat het over 40 minuten geen grote vuurzee zou zijn. Met de verraderlijke wind en de grote droogte namen ze geen enkel risico. Wij moesten een paar km uitwijken en langs de vluchtstrook van de autobaan gaan lopen. Op de autobaan reed het verkeer stapvoets omdat er voortdurend brandweerauto's, politie en ambulances langskwamen. Ik was geen moment echt bang maar het adrenalineniveau was toch wat hoger dan normaal. Wel leuk was dat soms vanuit een open raam van een passerende auto "Buen Camino " gewenst werd.

1. Okkie:
    Holy shit!
    Dus in een heuse bosbrand terecht komen kan op een pelgrimstocht ook nog gebeuren. Dat is nog een graadje erger dan hagelstenen als golfballen zo groot op je autoruit of dak van caravan/tent.

Had ik nu toch echt nooit aan kunnen denken maar natuurlijk, waar het land zeer droog is kan door onoplettendheid of heel erg expres zomaar ineens een flinke brand gaan woeden. Hebben we in Griekenland een paar jaar geleden gemerkt en op tv gezien in meerdere zuiderlijke landen.

Gelukkig zijn de inwoners zelf niet meteen dusdanig onder de indruk dat men alle 'buitenlanders' geen goede adviezen meer kan geven. Fijn!

Hoop dat het voor alle betrokkenen goed is afgelopen.
    Gr.
  2. Henk renting:
    11 augustus 2017
    dat bedoelen ze dus met het vuur uit je schoenen lopen.... doe maar even rustig aan - heel toevallig kwam het vandaag in nederland ook op het nieuws en hadden Ria en ik het er ook nog over dat het misschien bij jou in de buurt was en zie......
    hopelijk heb je er niet al te veel last van.
  3. Pierre en Gerda:
    11 augustus 2017
    Wij wensen jou nog heel veel plezier en succes in het verdere verloop van je reis