Camino Portugues, dag 8

7 augustus 2017 - Ansião, Portugal

Vanochtend bij het ontbijt tekende Maria da Conceicao de oude pelgrimsroute voor me uit. Ze gaf me ook een Amerikaanse dollarcent, die ze van een pelgrim gekregen had. "In Portugal neemt niemand die aan, misschien heb jij er iets aan." Kennelijk had ze het wel geprobeerd! Na een hartelijk afscheid ben ik haar route gaan volgen, die tot in detail klopte.

Helaas wel veel asfalt. Dat deed me denken aan een analyse die ik vorig jaar gemaakt  heb toen ik in Frankrijk een tijdje over veel asfalt liep. De analyse bleek nog 100% te kloppen, ook al heb ik het nu over Portugal. Als ik een drukke autoweg niet kan vermijden loop ik meestal aan de linkerkant. Ik heb ontdekt dat je de tegemoetkomende automobilisten in vier categorieën kunt indelen. Hoewel mijn waarnemingen misschien niet voldoende wetenschappelijk niveau hebben zijn dit de vier categoriën.

De ergste zijn de chauffeurs die met een vaart van 80 km p.u. of misschien wel meer dan 100 weigeren van hun ideale lijn af te wijken. Met als gevolg dat ze rakelings langs de pelgrim stuiven. Meestal zijn het mannen, die zelfgenoegzaam achterover hangen in hun bolide.  De tweede categorie is bijna net zo erg. Dat zijn de chauffeurs die wel willen uitwijken maar tegengehouden worden door de doorgetrokken streep. Zij hebben niet het vermogen om te begrijpen dat regels gemaakt zijn voor standaardsituaties en dat je soms moet afwijken. Meestal zijn dit vrouwen.

De derde categorie maakt met een wijde boog ruim plaats voor de pelgrim. En de vierde is de beste. Zij geven ruim op tijd richting aan en wijken royaal uit. Daarmee stellen ze de pelgrim gerust. "Ik heb je gezien" en informeren ze het achterop komende verkeer dat er een pelgrim loopt. Zij krijgen altijd een dankbare groet van mij, en mede van Jacobus.

1. Maran:
    8 augustus 2017
    Een pelgrim langs een autoweg vind ik ook wel apart. Welke groep hoor jij bij?
  2. Marcel:
    Hoi Peer,
    Ik geniet weer van je verhalen. Ik hoop dat jij net zoveel geniet van je tocht. Ik heb wel het gevoel dat je minder spirutuele gedachtes hebt en je meer bezig bent met andere zaken zoals het vele asfalt, de industrieterreinen, de chauffeurs, ... Pas op of je wordt nog een ervaren oude foeterende pelgrim :)
    Geniet van je verdere tocht en al het mooie dat je tegenkomt.
    Marcel
  3. Okkie:
    8 augustus 2017
    Ha-ha, Marcel hiervoor verwoordt het perfect. Een ervaren oude foeterende pelgrim die even de spirituele weg kwijt is.

Kun je wel een ongelofelijk mooi neergepende routebeschrijving meegekregen hebben van een lieve Maria, uiteindelijk moet Je het daar niet van hebben. Er zal toch ook een bepaalde geestelijke flow op gang moeten komen die je vleugeltjes geeft waardoor je je 'verlicht' gaat voelen.

Laat alle zakelijke materie even voor wat het is, probeer gewoon lekker te genieten en gooi het analyseer geneuzel overboord.

Veel wijsheid toegewenst!
  4. Marlies:
    8 augustus 2017
    Heerlijk om je weer te volgen, je verhalen, ontmoetingen , samen met de plaatjes loop ik ook een beetje mee....veel plezier en laat je niet gek maken in het verkeer!