Camino Primitivo 2020, dag 11

29 augustus 2020 - San Romao, Spanje

De Atlantische Oceaan heeft hier grote invloed op het weer. Gisteren was het nog 25 graden met veel zon. Vandaag 13 graden met heftige regenbuien. Het was constant regenbroek aan en daarna weer uit want tussen de buien door scheen de zon. Het is hier gebruikelijk dat voor een kathedraal entreegeld wordt gevraagd. Zo ook in Lugo. Er is een manier voor arme pelgrims om daar onderuit te komen, dat is deelnemen aan de mis. Daarvoor geldt geen entree en kun je toch de kathedraal bekijken. Gisteren heb ik van deze escape-route gebruik gemaakt en tevens vastgesteld hoe snel de katholieke kerk zich aangepast heeft aan deze tijd. Allereerst is daar het mondkapje. De priester doet het aan als hij spreekt of zingt (alhoewel de afstand tot de kerkgangers minstens 20 m bedraagt) en uit als hij zwijgt. Dan is er het heilige altaar, waar plotseling een nieuw reliqui is verschenen. Naast de bekende eeuwenoude reliquien staat daar nu ineens een dispenser met ontsmettingsmiddel. Weliswaar van plastic uit de supermarkt en nog niet van goud of zilver zoals de andere. Aan het eeuwenoude proces van hosties uitdelen is nu een stap toegevoegd, nl. de priester ontsmet zijn handen voordat hij begint met uitdelen. Ik ben benieuwd of de kerk zich ook zo snel gaat aanpassen aan andere vraagstukken van deze tijd.

1. Gerry:
    29 augustus 2020
    Leuk Peter om te lezen, ik zie je daar helemaal zitten in de kerk. Ook met mondkapje op neem ik aan en even af voor de hostie of ben je niet gaan halen? 😄
  2. Walter van Hulst:
    29 augustus 2020
    Van het delen van de wijn was natuurlijk geen sprake, zeker niet in tijden van corona... :-)
  3. Rob:
    30 augustus 2020
    Zo, zo, een kritische pelgrim!
  4. Maran:
    30 augustus 2020
    Brrr 13 graden!
    Hoop dat de mis niet te lang duurde, anders kwam deze listige truc je alsnog duur te staan. Hoewel je je volgens mij wel hebt vermaakt tijdens deze corona-mis.
    En ik denk dat de kerk al wel antwoord heeft gegeven op je laatste gedachte uit de blog.