Camino Portugues, dag 12

11 augustus 2017 - Águeda, Portugal

Vandaag was het windstil en ruim 30 graden. Daar kwam bij dat ik gisteren een royale fles wijn besteld had om de verjaardag van mijn dochter te vieren. Met als gevolg dat ik vandaag een beetje met mezelf heb lopen worstelen.

De Camino ging door Anadia. Een middelgrote stad die heel ruim opgezet is. Grote sportcomplexen, brede straten, hoge flats. Net toen ik dacht "hier zou ik nooit willen wonen" stond er een auto met twee vrouwen langs de weg. Ze boden me zelf gebakken brood aan met gebraden kip erin. Zomaar voor de pelgrims. Ze wensten me nog alle geluk en een Buen Camino.  Als hier zulke aardige mensen wonen is het misschien toch niet zo verkeerd.

Het is heel apart dat de Camino van Porto naar Fatima in de tegenovergestelde richting loopt. Het zijn vrijwel alleen Portugezen die van Porto naar Fatima lopen. Meestal lopen ze in kleine groepen en zijn ze erg vrolijk. Vaak lopen ze op sandalen en hebben een plastic zak in hun hand i.p.v. een uitgebalanceerde rugzak zoals ik heb. Ik heb gehoord dat ze ook vaak 's nachts lopen en overdag in de bossen slapen.

1. Maran:
    12 augustus 2017
    De jarige dochter keurt de royale fles wijn goed.
  2. Okkie:
    13 augustus 2017
    Windstil en dertig graden is best heel erg warm, zeker als je daarbij niet aan een zwembad of een meertje vertoeft maar met ferme pas en houten kop met forse schreden probeert door te stappen.

Arme Peer maar niet heus!
    Jij bent in staat om voor elke dag een acceptabele reden te bedenken om, net als vorig jaar, toch telkens weer de bodem van de fles, het glas, de kan of whatever, te aanschouwen.

Niet slim!
    xxx