Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 103

24 september 2016 - Las Herrerías, Spanje

Villafranca del Bierzo is een levendig plaatsje. Toen ik dat vanochtend verliet had ik twee opties. Of langs de N6 lopen of de bergvariant kiezen. omdat ik "maar" 21 km op mijn programma had staan, was de keuze eenvoudig. De bergvariant. Die was 4 km langer en veel zwaarder. Eerst omhoog ploeteren, er leek geen einde aan te komen. Daarna kilometers lang over bergkammen en tot slot dalen door kastanjebossen. Ik heb nog nooit zoveel kastanjes gezien. Alles bij elkaar een fantastische variant, een aanrader voor iedereen die de Camino Frances loopt.

Ik ben geland in een familiehotel in Las Herrerias, een piepklein bergdorpje, waar niets  te doen is. Zelfs geen pelgrimsmis. Chapeau voor de dochter die het hotel zo'n beetje runt. Zij is de enige die Engels spreekt. Moeder staat in de de keuken, niet onverdienstelijk !  En pa lijkt te dementeren. Tussen alle (drukke) bedrijven door, houdt ze hem scherp in de gaten.

1. Gerry:
    24 september 2016
    Goed gedaan om de mooiste en zwaarste route te nemen!
    Ik kom juist terug van een avondje cult en tumult. Weer leuke muziek en een mooie avond in Veldhoven.
    Morgen finale tennissen met Veronica, hoe is het mogelijk. En héérlijk weer erbij,26 graden. We maken er allen weer iets moois van morgen!
  2. Piet Rosenhart:
    25 september 2016
    Dag Peter,
    De route bovenlangs is inderdaad buitengewoon mooi en de moeite van de klim naar boven ten zeerste waard.
    Vandaag zeker omhoog naar O Cebreiro? Of iets verder naar Alto de Poyo?
    Buen Camino
  3. Jaap Middeldorp:
    25 september 2016
    Goede keuze Peter!

Het Val de Valcarce, waar je vandaag door loopt vond ik zelf één van de mooiste valleien waar ik doorgekomen ben. Aan het bergdorpje La Faba heb ik een mooie herinnering: siësta houden in een hooiberg midden in het dorp. Het is een prachtig stukje Camino.

Ultreia et suseia, Jaap MDD
  4. Okkie:
    28 september 2016
    Je hebt de keuze gemaakt om niet voor de simpelste route te kiezen. Wel blijkbaar de mooiste. Ook alle kenners die hierboven reageerden beamen de juistheid van je keuze.
    Dit hele uitgebreide verslag van je tocht moet waarlijk heel fantastisch zijn voor diegenen die die route al eens in het verleden hebben afgelegd......

Ik lees niets meer over mede-pelgrims. Er duiken ook geen oude bekende meer op en nieuwe ontmoetingen zijn kennelijk niet interressant genoeg om ze weer te geven. Jammer. Ik geef ook veel om de natuur maar ik houd meer van mensen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je steeds meer naar binnen gericht loopt, mensen komen daardoor niet meteen in je blikveld terecht.

Ik lees graag verder strakjes....