Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 67

20 augustus 2016 - Retjons, Frankrijk

De Cisterciennes in Rivet zijn een besloten orde. D.w.z. dat de zusters geen contact met de buitenwereld mogen hebben met uitzondering van twee zusters die voor de gasten zorgen. De gasten zijn pelgrims en mensen die enkele dagen op retraite zijn. Als ik in een klooster wil slapen vind ik dat ik me enigszins moet aanpassen aan de leefwijze van de bewoners. Dat betekent ook 's avonds de vesters bijwonen en de volgende dag de ochtendmis.

Het bijzondere hier is dat het een besloten orde is. Het is hun kerk en hun mis. Je mag de mis bijwonen maar je moet apart zitten in een soort zijbeuk waar je geen zicht hebt op de zusters. De mis wordt ook hier grotendeels gezongen en het stukje van de kerk waar je zicht op hebt is heel mooi. Ik kon het niet nalaten om stiekum om het hoekje te kijken en zag zo'n 20 zusters in wit zwarte togen die in hele hoge banken knielden. Het was een prachtig gezicht.

Vandaag weer het andere uiterste. Geert mijn buurman en zwager komt een paar dagen meelopen. We hadden afgesproken op de camping van Bazas. Dat bleek niet zo'n geschikte plek te zijn. Het was namelijk een enorm vakantiepark met zwembaden en glijbanen, rumoerig en helemaal vol. Met grote moeite kon ik een plekje voor onze tentjes veroveren.

Geert trof het niet want na drie weken hitte en droogte was dit de eerste nacht met heftige regen. Zijn tentje was zo lek als een zeef en hij heeft geen oog dicht gedaan.

1. Carol En Rob:
    22 augustus 2016
    Met veel plezier lees ik af en toe hoe het je vergaat op je lange reis. Chapeau!
    Sneu voor Geert. Gelukkig blijft hij wel stralen;)
    Goed om te zien dat jullie met wafels en paddingtonkoektrommel er alles aan doen om het kesselse thuisgevoel te behouden.
    Veel plezier gewenst samen en veel succes de verdere tocht!
  2. Henk renting:
    22 augustus 2016
    geen fotos? jij mag wel kontakt houden met de buitenwereld, toch ?
    na 3 weken hitte en droogte waar kun je dan beter landen dan in een zwem/waterparadijs, even onderduiken en morgen weer verder...
    het schiet al op
  3. Okkie:
    22 augustus 2016
    Ik sluit me helemaal aan bij Henk.
    Een aantal weken lopen te mieren over een brandende zon, blaren en ga zo maar voort en dan nu het aardse paradijs: een zwembad met glijbanen en héél veel water. Een beetje rumoerig maar so what?

Een kijkverbod om naar de maagden in het zwart te blieken. Toch snel even dat grote hoofd de hoek omgestoken om met eigen ogen te kunnen aanschouwen wat je nu eigenlijk gemist zou hebben als je slechts je aandacht enkel op dat prachtig mooie stukje interieur had gericht. Tja, Sneaky was/is your nickname......Niet geheel onterecht zo blijkt.

Hopelijk blijft het droog vannacht of kunnen jullie ergens onderdak vinden. Ook niet echt slim om je materiaal niet vantevoren te checken als je (een stukje) van zo'n zware tocht gaat lopen.

Misschien samen met Andrew dan maar even op stap naar de slaapzakken en tentenwinkel?

Mannen, succes gewenst voor vandaag!