Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 64

16 augustus 2016 - Saint-Ferme, Frankrijk

Christian en Stephan zijn vanmorgen al heel vroeg vertrokken. Ik heb tot 8 uur uitgeslapen, daarna croissants gehaald en koffie gezet. Mijn moeder is vandaag jarig, 88 wordt ze, en ik wilde haar op mijn gemak bellen en ook een beetje verjaardag vieren. Ze was heel opgewekt en tot mijn verbazing vertelde ze dat ze mijn blog iedere dag leest. Dat had mijn broer haar geleerd.

Het gevolg was wel dat ik in de volle hitte de 27 km naar Saint-Ferme moest afleggen. Dat was weer afzien. Zeker nu ik door de nieuwe schoenen en de grote afstanden in de hitte een flinke blaar onder mijn linkervoet heb.

In de pelgrimsgite van Saint-Ferme is de Schotse Maggie de gastvrouw. Ik was de enige pelgrim vandaag. Christian en Stephan waren 7 km eerder gestopt. Na het eten verscheen Jean Claude, die aan pelgrims rondleidingen geeft in de historische abdij van Saint-Ferme. Ik kreeg dus een privé rondleiding en weet nu alles van de geheime handtekeningen die de metselaars vroeger in hun stenen kerfden als bewijsstuk voor hun loon.

1. Mien van der Mijl:
    17 augustus 2016
    Hoi Peter. Proficiat met de verjaardag van je moeder. Ik heb gelukkig mijn Vader ook nog. Hij is inmiddels 91 en nog in goede gezondheid.
    Tis toch wel afzien met zo'n hitte zeg en dan ook nog een blaar. Petje af hoor! Ik volg nog steeds met veel interesse jouw blog en lees het iedere dag voor aan Math. Ook mijn Vader vraagt altijd als ik hem zie hoe het jou vergaat. Hij is ook erg geinteresseert. Zet 'm op Peter. Veel succes en sterkte. Groet Mien
  2. Til en Paul Bos:
    17 augustus 2016
    Hoi Peter. Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder. Wat fijn dat ze jouw blog iedere dag volgt, vooral met de mooie leeftijd van 88 jaar. Dat is nu het fijne, van de moderne techniek. Zo te zien op de routekaart ben je al behoorlijk opgeschoten met je camino. Ondanks de hitte en de blaren, petje af hoe je de reis vol houd.We blijven volgen. En wensen je nog een aangename voortzetting met niet teveel ongemakken. Groetjes
  3. Okkie:
    17 augustus 2016
    Nog heel hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder! Ik hoop dat ze nog vele jaren in goede gezondheid voor de boeg heeft.

Toch weer die hitte en toch ook blaren. Bah! Is wel vet balen als je eigenlijk al bijna kunt voorspellen dat de loopdag een zeer lastige c.q. pijnlijke gaat worden.
    Het is al vervelend genoeg als je daar tijdens het lopen achter komt maar dan heb je tenminste toch al een stuk traject "pijnvrij" afgelegd. Wat weggestapt is komt niet meer terug....

Ik begin steeds meer in te zien dat het niet voor niets een "pelgrimstocht" heet. Hopelijk ben je vandaag weer een beetje opgeknapt en heb je goed kunnen slapen aangezien er geen andere snurkers of drinkers aanwezig waren bij Maggie.

Leuke opmerking trouwens over die handtekening inzake het ontvangen loon. Voorloper van ''graffiti"?
    Ga er weer voor vandaag Peer, lees het morgen/overmorgen....
  4. Ton en Betty:
    17 augustus 2016
    Proficiat!!! Mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen stijgt per dag. Ton en ik zijn vanochtend weer op en neer naar t dorp gelopen, moeten tenslotte aan de conditie werken, maar waren blij dat we thuis weer in de schaduw konden gaan zitten!! En jij loopt maar door....
    De hitte hier hoort er natuurlijk gewoon bij, is tenslotte heerlijk volop zomer. En geen haar op mijn hoofd (en inmiddels zijn dat er weer héél veel) die serieus overweegt ons huis hier te gaan verkopen..veel te mooi hier. We luieren gewoon maar extra in en om ons huis..
    Zet m op Peter!!
  5. Piet Rosenhart:
    17 augustus 2016
    Gefeliciteerd met de verjaardag van jouw moeder!
    Ik hoop voor je dat je de blaar snel kwijt raakt. Doorprikken, uitknijpen en liefst in de zon laten opdrogen.De volgende dag goed intapen.
    In Saint Ferme heb ik op 16 april 2013 overnacht. Een schitterende lokatie.
    In La Reole steek je de Garonne over via een hangbrug die door ing. Eiffel is ontworpen. Inderdaad: de man van de bekende toren in Parijs.