Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 43

26 juli 2016 - Cluis, Frankrijk

De nacht met de Francaises was niet zo romantisch als ik verwacht had. De één had een afschuwelijk rokershoestje en de anderen snurkten. Vanochtend maar gewoon vroeg opgestaan om de 24 km bij 29 graden te trotseren. Ik merk dat ik gewend begin te raken aan de warmte hier. Monique had er zichtbaar problemen mee.

In Cluis slapen we op een bijzonder adres. Bij Pascal en Michel, een getrouwd homoechtpaar. Pascal zijn moeder en 8 katten wonen er ook. Pascal is de huisman en Michel is een pedant mannetje. Hij is een lecturer van Cambridge University. Ik vroeg hem of hij teacher was en dat was helemaal fout. Hij heeft een kwartier gepreekt  om dat recht te zetten. Hij sprak van dat bekakte Engels wat trouwens wel heel mooi is om te horen. Pascal en Michel wonen in een uniek huis pal naast de kerk. Het is enorm groot en verrassend mooi ingericht met oude meubels van de Brocante.

Pascal had heerlijk gekookt. Zijn haricots verts in olijfolie en knoflook was ongekend, zijn Canard was de beste die ik ooit gegeten heb. Uit hun vorige woning in de buurt van Bergerac hadden ze een onuitputtelijke voorraad wijn meegenomen die de beste Bordeaux evenaart.

1. Vonne:
    26 juli 2016
    Wat klinkt het allemaal leuk en gezellig, wat leuk dat Monique dat met je doet, super hoor!!! Je maakt wat mee zo onderweg, heb je de adressen van te voren allemaal opgezocht???? Jullie slapen op mooie plekjes.. Behalve dan de kuchende mensen...
    Tjee, ik krijg er helemaal zin in, maar moet nog ff wachten... Geniet ze
  2. Piet Rosenhart:
    Dag Peter,
    Ja Cluis ken ik ook. Ik heb er twee keer geslapen in de gite naast de kerk. Een zeer aangename gite! Vandaag zeket op weg naar Eguzon? Je komt dan door Gargilesse, een bijzonder schilderachtig dorp!. Geniet ervan. En morgen loop je dan na Crozant langs de Sedelle: een prachtige route!
  3. Hans beenen:
    27 juli 2016
    Je hebt de recepten toch gevraagd? Lijkt me heerlijk... En ja, een lecturer is ver verheven boven het gewone teachers-volk. Al geeft-ie volgens mij gewoon les. Daarboven staat de full-professor, die doet ook onderzoek. Denk ik, maar dat is gewone teachers-prietpraat.
    Wandel ze, knap hoe ver je bent, groetjes aan Monique.
  4. Henk renting:
    27 juli 2016
    het lijkt wel kuifje in wonderland, wat een belevenissen, snurkende francaises, oude vrouwtjes, alom katten, betweterige bekakte homo leraar en een kok die zo uit een 3 sterren restaurant schijnt te zijn weggelopen en dat allemaal gratis voor de "eenzame" wandelaar(nou ja, eenzaam...) ik blijf het zeggen, wat heerlijk om allemaal mee te maken....loop ze , groetjes aan monique
  5. Okkie:
    28 juli 2016
    Ik ben eens in Wikipedia gedoken om te achterhalen waarom Michel zo op zijn pik(je) was getrapt toen jij opperde dat hij mischien een 'teacher' zou kunnen zijn.

Ik kan me redelijk in het Engels uitdrukken en ook het lezen van Engelse teksten gaat me redelijk goed af maar met deze beschrijving kon ik helemaal niets.

Onze westerburen houden heel erg van rangen en standen en zoals ik het begrepen heb is het blijkbaar in het academische milieu zeer belangrijk om duidelijk te weten bij wie de buigfactor ligt.

Aan de academische dis zal de hoogste in rang wel als eerste plaats mogen nemen en na een diepe buiging mag de rest van het lesgevende gepeupel zich zetten.

Een senior lecture is qua rang lager dan een professor. Je vermeldde niet hoe oud onze Michel ongeveer zou kunnen zijn maar het is wel duidelijk dat de vergelijking met een leraar aan een middelbare school heel erg beneden zijn stand moet zijn. Waarschijnlijk tegen het beledigende aan.

In ieder geval houdt een lecture zich bezig met lesgeven, wetenschappelijk onderzoek en hij/zij is tevens verantwoordelijk voor een aantal administratieve taken.

Godzijdank (hoe toepasselijk) kregen jullie nog een geweldig lekker maaltje met dito wijn voorgezet en liep dit avontuur -zoals gewoonlijk- nog goed af.