Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 27 en 28

11 juli 2016 - Arcy-sur-Cure, Frankrijk

Gisteren zijn we op ons gemak 20 km naar Chablis gelopen. Op het einde kreeg Peter last van de hitte. Het was 32 graden en we liepen constant in de volle zon. Na een rustpauze op de camping en een liter koud bier op een terras herstelde hij snel.

'S Avonds hebben we in Chablis gedineerd met natuurlijk een mooie fles Chablis. Tsjonge wat is dat spul lekker. Daarna de EK-finale gekeken in een bomvol Frans cafee. Wat een deceptie voor de Fransen. Ze waren veel sterker en toch verloren. Vandaag werd er met geen woord meer over gesproken.

Wij hebben vandaag 36 km gelopen naar Arcy-sur-Cure. Het was een stuk koeler en Peter had er geen enkel probleem mee. We overnachten bij Marie-Hélène Theheux. Een Pélerine uit 2010. Er zouden ook nog twee Belgische pelgrims komen maar die zijn er nu (19:30) nog niet. We slapen met zijn vieren op een grote zolder. Pas geleden heeft ze een plaag van bedwantsen (kleine bloedzuigers) in huis gehad. Ze heeft alles goed gereinigd en hoopt dat het voorbij is. Dat hoop ik ook!!

1. Talitha:
    11 juli 2016
    Hi peer, waar een liter bier al niet goed voor is. Klinkt niet verkeerd zo'n pelgrimstocht! Je schrijft leuk, lees je verhalen met veel plezier! Succes met de bedwantsen (blegh). Xx ta
  2. Vonne:
    11 juli 2016
    Zorg dat bijna alle spullen ingepakt blijven en als het kan!! Je rugtas inpakken in vuilniszakken,dat zijn gemene beestjes, ik lees dat van andere.. Jullie schieten aardig op zo met die kilometers schitterend!! Iets meer gaan drinken tussendoor Peet, heel belangrijk... Jullie genieten ... Ook dat is belangrijk, gelukkig geen regen.
  3. Gerry:
    11 juli 2016
    Jeetje; als je op de kaart kijkt lijkt het wel hard te gaan hoor! die tocht van jou...
    Hoe moet het trouwens als je zo 4 maanden elke dag loopt, hoe moet het dan daarna weer thuis? Elke dag zoveel lopen en dan ineens hoeft het niet meer.. lijkt me raar.
    Succes met z'n tweetjes!
  4. Henk renting:
    11 juli 2016
    het schijnt dat insecten niet van alcohol houden, dus een chablis meer of minder wil dan denk ik wel helpen en anders gewoon terugbijten haha ik denk dat 36 km. een dagrecord is..
    peer succes, loop ze..
  5. Dick de Willigen:
    12 juli 2016
    Heb je trouwens nog iets van Wimbledon meegekregen ? De damesfinale was een wedstrijd waarin Angelique Kerber heel goed heeft gespeeld maar Serena net iets beter en bij de mannen Andy Murray gewoon 3-0, op de belangrijke punten was hij beter dan Milos Raonic, maar deze beloofde volgend jaar beter te zijn. Wandel ze met plezier
  6. Walter van Hulst:
    12 juli 2016
    Het luxe-gehalte van de tocht neemt steeds meer toe! Twee dagen op rij een fles Chablis bij het eten - dat heb ik hier thuis zelfs niet... ;-)
  7. Okkie:
    Brrr. Bedwantsen!
    Ik heb even gegoogeld en ik las dat ze ook in elektrische apparaten kunnen zitten. Nu hoop ik dan maar dat je scheerkwast en zeep gebruikt en laat het niet zo zijn dat de scheerongelukjes van vandaag de liefkozingen van je nachtelijke vriendjes blijken te zijn.

Het begint me op te vallen dat er veel flessen troostrijk vocht ingenomen worden op deze voettocht. Het is natuurlijk wel zo dat je van wijngebied naar wijngebied loopt maar dat het gerstebier van Kyrië ook al in liters naar binnen wordt gewerkt gaat wat mij betreft toch wel alle perken te buiten.

Om de dorst te lessen is toch niet speciaal een of ander alcohol bevattend vloeibaar spul nodig? Als iemand bijna doodgaat door een zonnesteek zou ik er gewoon liters koel helder water ingieten.....

Peer, maak er vandaag weer iets van met je maatje Peer en probeer er de moed in te houden zonder je lever al te veel te belasten!