Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 23

6 juli 2016 - Savières, Frankrijk

Gisteren heb ik bij madame Finot in Anglure geslapen. Een kranig dametje van 78. Toen ik daar rond 5 uur aankwam, was ze er niet. Ze was naar het kerkhof. Haar man was 2 maanden geleden overleden na een ziekbed van een half jaar. Tijdens het eten vertelde ze er wat over en moest bijna huilen. Ze waren 52 jaar getrouwd. "Maar mannen gaan nu eenmaal eerder dan vrouwen". Ik maakte een grapje dat vrouwen een veel makkelijker leven hebben. Daar was ze het niet mee eens. Ze had heel haar leven in de horeca gewerkt en daarnaast het huishouden gerund. Ze had een andere verklaring. Mannen drinken en roken veel meer! Ze heeft 4 kinderen en 10 kleinkinderen waar ze veel steun van heeft. Van haar dochter had ze een klein wit hondje, Miá, gekregen tegen de eenzaamheid.

Madame Finot zette een uitstekende maaltijd op tafel met een mooie fles Bordeaux. Vanochtend bij het ontbijt zat ze nog in haar ochtendjas. Ik vroeg wat ze die dag ging doen. Haar koffer pakken want ze ging een week op reis. Naar een jarige kleindochter en een schoonzus. Meer dan 150 km weg, madame Finot in haar kleine Renaultje met Miá achterin. Een echte kanjer.

Vandaag ging de route de hele dag langs een kanaal. Door de vele regen en de nu stijgende temperaturen was er een explosie van muggen waar geen Deet tegenop kan. Ik heb 12 km als een idioot woest zwaaiend met mijn stokken, om de muggen van me af te houden, in het hoogst mogelijke tempo gelopen. Toen ik in een dorp kwam, ben ik het cafee in gevlucht en heb daar een nieuwe route uitgezocht. Zoveel mogelijk over asfalt wegen in het open veld waar het meer waait, daar houden muggen niet van. Zo zie je maar dat een asfalthater ineens kan veranderen in een asfaltfan!

1. Maran:
    6 juli 2016
    Het woest zwaaien tegen de muggen kan ik precies jouw gezichtsuitdrukking bij bedenken.
  2. Dick de Willigen:
    7 juli 2016
    Zal wel een raar gezicht zijn geweest voor de argeloze voorbijganger als jij zo loopt te zwaaien en wapperen...
  3. Gerry:
    7 juli 2016
    Ik moest ook wel lachen met dat verhaal en die muggen... ik zie je ook al voorbijkomen daar langs dat watertje. haha
    Het is ook wel heel dichtbij het pad, heel ongemakkelijk en vermoeiend om zo te moeten lopen!
  4. Ger Lenssen:
    Hoi Peter,

Ja, muggen daar moeten pelgrims niks van hebben.
    Op mijn tocht naar Rome liep ik vorig jaar door de Po-vlakte.
    Je wilt niet weten wat daar loos was. Muggen en nog eens muggen en ik bulten en nog eens bulten.
    Maar hou je goed, de muggen verdwijnen wel weer.
    Buen Camino

Ger
  5. Walter van Hulst:
    7 juli 2016
    Ik stel me daar een beetje de uitdrukking bij voor van Walter de Rochebrune (Wim de Bie). :-) Overigens heeft buienradar tegenwoordig een 'muggenradar', een weet niet of ze die ook voor Frankrijk hebben - kan handig zijn... :-) http://www.buienradar.nl/nederland/muggen