Camino Portugues, dag 6

5 augustus 2017 - Fátima, Portugal

Vandaag ben ik 19 km door bossen en bergen naar Fatima gelopen, zonder iemand tegen te komen. Als je dan bij Fatima het bos uitkomt, kijk je raar op. Ineens sta je tussen duizenden mensen die allemaal met bus of auto gekomen zijn. Enorme overvolle parkeerplaatsen en heel veel mensen. Het is hier ingericht om er meer dan honderdduizend te ontvangen.

Er zijn bijzondere taferelen te zien. Zo is er een speciaal pad van ca. 100 m. waarover de gelovigen op hun knieën naar Maria kunnen kruipen. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt. En een kaarsje opsteken gaat hier heel anders. De gelovigen kunnen allerhande kaarsen kopen. Bijvoorbeeld in de vorm van een hoofd als ze veel last van hoofdpijn hebben. Of in de vorm van een hand bij ernstige artrose. Het branden van de kaars leidt hopelijk tot genezing. Er staat een enorme rij van gelovigen met de meest vreemdsoortige kaarsen. De rij eindigt bij drie grote vuren waar de kaarsen ingesmeten worden. Dit gaat 24 uur per dag door.

Dit alles speelt zich af op een enorm plein voor de basiliek. Buiten het plein stikt het van de souvenirwinkels, café's, hotels en restaurants. Kerk en commercie lijken heel goed samen te gaan hier in Fatima.

1. Walter:
    6 augustus 2017
    Het is niet alleen in Fatima dat kerk en commercie heel goed samen lijken te gaan, toch...? ;-)
  2. Vonne:
    Hoi Peter
    Wat leuk dat ik nog bericht krijgt van je, het caminovirus heeft toegeslagen, nu van Lissabon naar Santiago, ook die heb ik gelopen, ik vond het een mooie reis,
    Maar bij Fatima ben ik niet geweest, een route door de bergen, pittig maar mooi.
    Ik wens je veel loopplezier en je verhalen ga ik zeker lezen.
    Geniet ze
  3. Okkie:
    6 augustus 2017
    Net even op internet op het 'wassenbeeldenkabinet in Fatima' gezocht. Jouw schrijverij noopt mij vaak om een aantal zaken iets intensiever tot mij te nemen.

Vroeger wel gehoord van Fatima, de maagd Maria en verschijningen maar het 'hoe en wat' ontbrak ten ene male.

Dank je Peer, ben weer wat wijzer geworden. Ben benieuwd wat er nog gaat volgen.....
    Loop ze!
  4. Henk renting:
    6 augustus 2017
    dit soort ervaringen moet je toch aan het denken zetten.... wat kunnen mensen blijkbaar toch nog zeer naief zijn, we blijven volharden in HET geloof.....
    laat het je niet ontmoedigen om deze trip door te zetten en te genieten van het landschap, de mensen, de stilte en de sfeer van deemodigheid van de eenzame wandelaar. sterkte