Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 109

30 september 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteren is Monique naar O Pedrouzo gekomen om de laatste 19 km mee te lopen naar Santiago. Toen we vanmiddag aankwamen bij de kathedraal stond daar in de drukte een heel ontvangstcomité op me te wachten: Kasper, mijn zoon en Simone en Lisette, de dochters van Monique. Monique had me flink zand in de ogen gestrooid, dus ik had nergens op gerekend. Wat een leuke verrassing!!!

Na een drankje om mijn aankomst te vieren zijn Monique en ik naar de avondmis in de kathedraal geweest. We waren er een uur van te voren en er waren alleen nog maar staanplaatsen. De mis was onvergetelijk. De priester begon met de landen op te noemen waar de pelgrims vandaag vandaan kwamen. Het was een oneindige lijst. Als je dan rondkijkt en je ziet al die mensen in de stampvolle kathedraal, dan realiseer je je hoe bijzonder de Camino naar Santiago is. Het slotstuk van het zwierende wierookvat zal me altijd bijblijven.

Daarna hebben we nog een hele leuke avond gehad in een tapasrestaurant. Mooi om mijn Camino mee af te sluiten. Overmorgen lopen Monique en ik nog door naar Finisterre. Maar dit is de laatste aflevering van mijn Blog. Het is een fantastische reis geweest waar ik 15 jaar naar toe geleefd heb. Ik heb er van de eerste tot de laatste dag van genoten. Ook van alle reacties van de lezers van mijn blog, daarvoor mijn hartelijke dank.

Ultreia...........

1. Dick de Willigen:
    1 oktober 2016
    Hoi Peter fantastisch dat je zo'n mooie tocht gehad hebt, bijna jammer dat hij nu voorbij is. Ik heb genoten van je dagelijkse verslagen. Geniet nog van de komende dagen met Monique ,Kasper, Simone en Lizette. En op je gemak terug naar huis om het gevoel zolang mogelijk vast te houden
  2. Mien van der Mijl:
    1 oktober 2016
    Proficiat Peter. Wat een super prestatie. Bij het lezen van jouw laatste blog werd ik een beetje emotioneel. Wat een geweldige prestatie. Heb met heel veel interesse jouw blogs samen met Math en mijn vader gevolgd. Het was geweldig om deze "reis" samen met jou te mogen beleven. Geniet van je prestatie samen met monique en je familie. Hopelijk kunnen we onder het genot van een kop koffie de camino nog eens "beleven". Vriendelijke groet Mien.
  3. Willemien:
    Heuj!! Trots!!
  4. Michiel Gommans:
    1 oktober 2016
    Daar heb je dus een cru- tje mee verdiend!
  5. Til en Paul Bos:
    1 oktober 2016
    Hoi Peter. Gefeliciteerd met je geweldige behaalde prestatie !! We hebben je steeds gevolgd, wat ook zeer de moeite waard was, en elke dag naar uitkeken . Heel bijzonder dat je verwelkomt werd door Monique die de laatste kilometers met je mee heeft gelopen. En het warme ontvangst van Kasper, Simone en Lizette. Geniet nog van de dagen in Santiago. Verder wensen wij jullie allen een goede terug reis naar Kessel. Waar jullie zeker een warm ontvangst te wachten staat.Groeten Paul en Til
  6. André Driessen:
    1 oktober 2016
    Knappe prestatie, Peter. Het was een genot om je dagelijks online op de voet te volgen. Bedankt voor je ijzeren discipline om elke dag een stukje te schrijven en je ervaringen met ons te delen.
  7. Lily:
    1 oktober 2016
    Ha Peter, wat een bijzondere tocht. Verwondering, bewondering, afzien, maar bovenal genieten. Wat een rijkdom! Lang naar uitgekeken en nu (bijna) voorbij. Geniet nog met volle teugen van het extra stukkie samen met Monique. Chapeau.
    Liefs, Lily
  8. Piet Rosenhart:
    1 oktober 2016
    Gefeliciteerd met de aankomst in Santiago! Ik heb genoten van jouw dagelijkse berichten, waardoor ik mijn camino's steeds weer heb beleefd.
    het blijft een onvergetelijke tocht van Nederland naar Santiago!
    Hartelijke groet,
    Piet Rosenhart (aangekomen in 2007 en 2013)
  9. Gerry:
    Heel hartelijk gefeliciteerd!
    Knap gedaan en een hele mooie ervaring rijker. Leuke verrassing van je familie ook. Ineens is mijn boek ook uit, was zo leuk om elke dag te lezen.
    Nog veel plezier de komende dagen en tot ziens in Nederland.X
  10. Marcel:
    1 oktober 2016
    Proficiat Peer. Ook ik heb genoten van je verhalen. Ik zal het missen. Tot binnenkort.
  11. Geert van Tilburg:
    Ha Peter.
    Mooi om je droom te leven.
    Nog mooie tijd toegewenst tot we je weer zien in Kessel.
  12. Okkie:
    Ha die Peer,

Ongelofelijk knap wat jij daar neergezet hebt. In een woord geweldig! Bedankt voor het mij mee laten genieten van al je schitterende avonturen. Ook ik heb ervan genoten.

Nog veel plezier samen en de groetjes aan 'het ontvangstcomité'.
  13. Paul en Rudy:
    Super prestatie ! Wij hebben genoten van de mooie verhalen
    en prachtige foto's. Hele fijne dagen nog met Monique, Kasper,Simone en Lisette. Tot ziens in Kessel
  14. Til en Paul Bos:
    1 oktober 2016
    Hoi Peter. Zo te zien was er iets fout gegaan, op onze computer. Het ging steeds mis met het doorsturen van de mail. Tot onze verbazing vanmorgen, is het bericht wel erg vaak doorgekomen. Sorry .... Alsnog hebben we genoten van de geweldige reis en foto s, die je gemaakt hebt. De groetjes aan iedereen. En een goede reis terug in Kessel.
  15. Henk renting:
    1 oktober 2016
    Geweldig Peer, aankomst met zo'n ontvangstcomite, ik denk dat het best een emotioneel moment is geweest,
    wat een prestatie en zoals in een eerdere reaktie al werd gezegd, nu is het boek ineens dicht..... ik zal je verhalen en foto's missen en ben benieuwd naar je relaas als je weer terug bent. geniet nog van het laatste stukje samen met monique - nog fijne dagen en houdt het "gevoel" zo lang mogelijk vast.
  16. Hans & Marrette:
    Beste Peter,
    Mooi verhaal, dank daarvoor en gefeliciteerd met je lang gekoesterde wens om in Santiago aan te komen. Geniet ervan. Wij hopen met je indrukken de weg volgend jaar weer op te pakken. Het ga je goed. Groet, Marrette & Hans.
  17. Jaap Middeldorp:
    1 oktober 2016
    Geweldig gedaan! Een belevenis om nooit te vergeten, once in a Lifetime. Geniet met z'n beiden op de Camino de Fistera.

Ultreia et suseia, met pelgrimsgroet, Jaap MDD
  18. Mattie:
    1 oktober 2016
    Geweldige prestatie Peer. Die verrassende ontvangst zo net voor de eindstreep heb je volop verdiend.
    Ik zal de dagelijkse verhalen wel missen.
    Alvast een goede terugreis gewenst en tot binnenkort een keer.
    Gr. Mattie
  19. Wilma:
    1 oktober 2016
    Mooi Peter!! Ook hier een traantje wegpinken tijdens het lezen van je laatste blog. Fijn dat je het volbracht hebt en er zo op kunt terugkijken. Heb het net opa voorgelezen, ook hij is ontroerd. Hij wil dat ik je bedank voor al de kaarten, hij zal ze missen!!
    Heel veel groeten van ons uit kessel en bedankt voor het schrijven!!
  20. Vonne:
    Hoi Peet
    Wat mooi .. Je (( jullie)) bent er, een lange mooie reis en nu nog het laatste stukje.. Ik heb genoten van je verhaal.. En jammer van Burgos , we waren samen daar zonder dat ik wist dat je daar aangekomen was(( te laat)).. Geniet nog van het laatste stuk samen met elkander... Toi toi!!
  21. Erik Schmeitz:
    1 oktober 2016
    Peter, fantastisch gedaan! Ik heb meegenoten via jou blog.
  22. Andries Tromp:
    1 oktober 2016
    Gefeliciteerd Peter! Wat een prachtige ontvangst, wel thuis!
  23. Sef en Leny:
    1 oktober 2016
    Hallo Peter,Monique en fam.

Proficiat met het behaalde resultaat wat een kanjer ben je toch en een doorzetter super.
    Geniet nog samen van al wat jij (jullie) beleefd hebben.

Groeten en tot ziens in Kessel.
  24. Mariëlle:
    1 oktober 2016
    Van harte gefeliciteerd, wat een topprestatie !!!! Heel veel respect voor je!!
  25. Ger Lenssen:
    Hoi Peter en natuurlijk ook Monique,
    Gefeliciteerd met je geweldige prestatie !! Ik heb je steeds gevolgd, het riep voor mij herinneringen op. Elke dag was ik dan ook benieuwd naar je verhaal. En verhalen had je genoeg. Dank hier voor dat wij ze met jouw hebben mogen delen. Heel bijzonder dat Monique de laatste kilometers met je mee heeft gelopen. Niks mooiers natuurlijk. Het warme ontvangst van jullie kinderen, Kasper, Simone en Lizette moet toch wel heel bijzonder voor je geweest zijn. Geniet nog van de dagen in Santiago en je tochtje met Monique naar Finistère. Voor straks een hele goeie terug reis naar Kessel.
    Natuurlijk zijn we op 22 oktober erg benieuwd naar jouw verhaal. Ik hoop dat je samen met Monique aanwezig kunt zijn. Tot dan.

Groetjes,
    Ger Lenssen
    Reuver
  26. Christian en Peter:
    Hoi Peter,
    Proficiat met je aankomst in Santiago. Super prestatie. We zullen jouw mooie avontuurlijke verhalen missen.
    Geniet nog samen met Monique van jouw laatste wandeldagen naar Finisterre. Chapeau!
    Groetjes en tot gauw in Kessel.
    Christian en Peter
  27. Tom:
    1 oktober 2016
    Peter, wat een geweldige ervaring!
    We zullen vanavond op je proosten. Geniet samen van de laatste dagen wandelen, want dat zal straks wennen worden in Kessel!
    Groetjes
  28. Pien:
    1 oktober 2016
    Proficiat Peter met deze prestatie. Wat n mooie tocht heb je gemaakt en beschreven. Ik hoop je snel weer te zien als je terug bent in Kessel. Geniet met Monique van de tocht naar Finistere. Veel liefs, Pien xxx
  29. Wilhelmien Smit:
    1 oktober 2016
    Peter je hebt je droom waar gemaakt super,
    en jij bedankt dat ik elke dag weer mee mocht genieten van je verhaal, ik zal het missen. Geniet er nog van.
  30. Jos Fassaert:
    Ha die Peter,
    Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jouw doel waar je al zo lang naar uitgekeken had. Ook ik heb geweldig genoten van al jouw mooie verhalen. Iedere keer weer iets om naar uit te kijken. We zullen jouw verhalen missen. Ik wens je nog een hele fijne" uitloop" met Monique, een goede reis terug en hoop je snel weer terug te zien op een ander schoeisel.
    Groetjes, Jos.
  31. Dorien:
    Hoi Peter!
    Proficiat! Geweldige prestatie! Ik heb gisteren uuuurenlang naar de beelden van de webcam van de kathedraal in Santiago de Compostela zitten kijken en heb jouw aankomst op die manier ook een beetje live meebeleefd. Geniet samen met Monique van de komende dagen! Tot ziens! Groetjes, Dorien
  32. Ton en Betty:
    1 oktober 2016
    Wat een belevenis om dit op afstand via t blog mee te mogen maken/ lezen.
    Mis je verhaal nu al.....
  33. Jo & Riet Bouten:
    Peter
    Wat een prestatie heb Je geleverd
    Ik ben voor de eerste keer thuis na 5 weken.
    Jij zal wel blij zijn dat Je het gehaald heb.
    Maar ik ook.Heel veel Groeten en tot wederhoren.
  34. Veronica:
    1 oktober 2016
    Gefeliciteerd Peter! Veel genoten van je verhalen. Honor a los peregrinos que mantienen vivo "el camino". Que viva Santiago de Compostela y por ende España :-)
  35. Marsja van den Hoek:
    1 oktober 2016
    Geweldig! Van Harte Gefeliciteerd met het behalen van jouw doel en met het afleggen van zoveel kilometers. Ik vond het erg leuk om jouw vorderingen te volgen en wat een prachtige foto's.
    Wat zul je een goed gevoel hebben.
    Ik wens je een behouden thuisreis. Welkom terug in Nederland!
  36. Pierre en Gerda:
    1 oktober 2016
    Hoy Peter, hartelijk gefeliciteerd met het behaalde resultaat,GEWELDIG!!!!!
  37. Marja en Jan Jacobs:
    1 oktober 2016
    Peter, geweldig een droom die uitgekomen is. Een geweldige ervaring rijker. Chapeau.
    Met veel plezier hebben we dagelijks je blog gelezen. Geniet nog samen met Monique.
  38. Henriëtte van Schaffelaar:
    2 oktober 2016
    Hoi Peter, en dan is de laatste pelgrimskilometer gelopen.......en voor velen het laatste hoofdstuk gelezen..... Het zal toch even wennen worden..... Maar wat kun je terugkijken op een geweldige levenservaring! Ga er nog volop van nagenieten! Jaap en Henriëtte
  39. Vera Jacobs-Beurskens:
    2 oktober 2016
    Top Peter! Een echte prestatie. Daar mag je trots op zijn. Groetjes ook namens Jos, Vera
  40. Vera Jacobs-Beurskens:
    2 oktober 2016
    Vandaag, regenachtige dag, de rest van jouw verslagen bijgelezen. Leest als een leuk boek mijn complimenten voor je schrijfstijl. Wellicht een idee voor je leven na de caminio?
  41. Nick Van Engelen:
    3 oktober 2016
    Gefeliciteerd Peter, Topprestatie en dank voor het ons deelgenoot maken van je fantastisch avontuur !!
  42. Carol En Rob:
    3 oktober 2016
    Wow Peter je bent er al!!
    Proficiat!!