Peter's Camino naar Santiago de Compostela, dag 12

25 juni 2016 - Rocroi, Frankrijk

Bij de Vierdaagse van Nijmegen gebruiken ze dunne papierpleister om blaren af te plakken, dat had ik ergens gelezen. Dus vanochtend op mezelf toegepast en het hielp goed. Ik heb er nagenoeg geen last van gehad. Op tijd vertrokken vanwege de afstand en de regen die 's middags was voorspeld. Nou die regen kwam al om 10 uur en duurde een uur of drie.

Gedurende de regen liep ik op een betonnen fietspad en had geen zin om de modderpaden in te gaan die door de Jacobusmarkering aangegeven werden. Op een gegeven moment moest ik wel want ik liep aardig uit de richting. Vervolgens viel het niet mee om de Jacobuspaden terug te vinden in de eindeloze bossen. Na lang dwalen op gevoel en het kompas van mijn Garmin stuitte ik eindelijk op de bekende schelp. Blij dat ik was!

Het valt me op dat er zoveel horeca-zaken te koop staan. Het is me herhaaldelijk overkomen dat ik smachtend naar een bak koffie in een dorpje aankwam en daar het bordje "te koop" aantrof i.p.v. koffie.

Al met al heb ik 34 km gelopen op een grotendeels loodzwaar pad. Het was de zwaarste dag tot nu toe. Gelukkig heb ik een fijn pension waar ik hartelijk ontvangen ben met een biertje en daarna een uitgebreide Franse maaltijd met alles erop en eraan.

1. Til en Paul Bos:
    26 juni 2016
    Hoi Peter.Wat goed, die afstanden 34 km, met al die modder paden. Zo n warm ontvangst had je deze dag wel verdiend. Veel succes. En geniet va mooie omgeving.
  2. Paul:
    Hoi Peer,

Poeh wat een tocht weer, wel heel leuk om zo met je "mee te lopen" blijf op koers en genieten he.

Groetjes,

Paul
  3. Eugene Uiting:
    26 juni 2016
    Hoi Peter, blijft altijd mooi om als oud collega pelgrim iemand te volgen die min of meer jouw route loopt. Je schrijft boeiend en het is nu eenmaal niet altijd makkelijk. 1 zekerheid heb vertrouwen, stap voor stap en er zal voor he gezorgd worden. Buen camino
  4. Riky Hendricks:
    26 juni 2016
    Nou Peter, wat een verhalen. maar we hopen voor jou dat het weer toch beter zal worden!!! groeten van ons.
  5. André Driessen:
    26 juni 2016
    Leuk om je wandelavonturen zo te volgen, Peter. Blijf wandelen en schrijven. Omvang 'stukjes' is prima om er dagelijks even op te klikken.
  6. Pien:
    26 juni 2016
    Zet 'm op Peter, je treft het wel slecht met het weer in de eerste periode van je reis maar je maakt enorme vorderingen en dát met zo'n zware rugzak. Maar het is geen wedstrijd en neem ook de tijd om onderweg te genieten (als dat lukt door de regen). Keep safe!
  7. Vonne:
    26 juni 2016
    Wat fijn dat je een goeie oplossing hebt gevonden voor je blaar.. Dat was een mooie afstand die 34 km. , ik geniet van het verhaal...
  8. Odette:
    26 juni 2016
    Super je maakt aardig wat km op een dag tot nu toe meer als gepland. Als het zo door gaat ben je dadelijk nog veel te "snel" thuis.
  9. Okkie:
    Ha die Peter,

Ik ga proberen je vanaf vandaag te volgen. Ik heb al een paar verslagen gelezen en ik val echt van m'n krukje dat jij aan zo'n wandeltocht begonnen bent. Fantastisch, ik neem mijn hoed af en buig diep! Respect.

Ik wens je heel veel plezier onderweg en ik hoop dat je ook heel veel leuke mensen tegenkomt waar je misschien een stukje mee kunt 'oplopen'. Letterlijk en figuurlijk bedoeld.

Big hug,
    Okkie
  10. Ria Feijen:
    26 juni 2016
    Hoi Peter, 34 km. gelopen! Dat is een heel eind en dan ook nog die regen, maar je loopt richting zon!
    Buen camino, Henk en Ria
  11. Fons van Sambeek:
    27 juni 2016
    Ha die Peer, het echte werk is begonnen zo lees ik. Op de selfiefoto zie er nog uitgerust uit. Goed dat je steeds verder zuidelijk gaat want het weer is hier meer dan behelpen. Het ga je goed. Fons.