Camino Portugues, dag 19

18 augustus 2017 - Barcelos, Portugal

Vandaag van Vila do Conde naar Barcelos, een dikke 32 km met veel stijgen. Ik werd wederom getroffen door de vriendelijkheid van de Portugezen. Het begon vanochtend in een winkeltje waar ik wat fruit wilde kopen. Terwijl ik aan het uitzoeken was kreeg de eigenaar een hoestbui waarvan hij niet meer bijkwam. Het duurde minuten lang. Zo'n hoestbui waarbij je denkt  "die man heeft vast longkanker en zal niet lang meer leven" aldus de genuanceerde mening van de pelgrim. Welnu dezelfde man rekende 45 cent voor een zak vol fruit. Hij kon nog amper praten vanwege de heftige hoestbui. Terwijl ik het fruit in mijn rugzak aan het pakken was scharrelde hij wat rond. Toen ik opkeek stond hij daar met een stralende lach en een glas Port voor mij. Ik kon natuurlijk niet weigeren.

Rond lunchtijd kwam ik bij een café. Ik wilde een kleinigheidje eten maar daar kwam niets van in. De eigenaar vond dat een pelgrim goed moest eten en serveerde een warm half stokbrood dik belegd met ham en kaas. Hij kwam een paar keer aan tafel om me een schouderklopje te geven. Op een gegeven moment bracht hij zijn gastenboek en vroeg of ik er iets in wilde schrijven. Hij had ook een mooie stempel voor mijn pelgrimspaspoort.

1. Marlies:
    19 augustus 2017
    Geweldig Peter! En wat een mooie plaatjes weer..ik wens je meer van dit soort ontmoetingen..
  2. Okkie:
    20 augustus 2017
    Wat een lieve mensen kom je op je pad tegen! Heerlijk om te lezen en zeker en vast heerlijk om te mogen ervaren. Je beschrijft het zo mooi beeldend.

Je mag jezelf absoluut een rijk man rekenen dat je zoiets al weer voor een tweede keer mag meemaken en dat het fysiek ook nog steeds mogelijk is.

Geniet ervan!